نقش اميرالمؤمنين حضرت علي بن ابيطالب عليه السلام در إحياء دين
نقش اميرالمؤمنين حضرت علي بن ابيطالب عليه السلام در إحياء دين

بسمه تعالي

در زندگاني ائمه عليهم السلام آنچه لازم است  مورد تحقيق قرار گيرد ، دوران خلافت و وصايت الهي ايشان است . يعني بايد سيره هر يك از آن بزرگواران را از زمان انتقال مسؤوليت امامت و رهبري به آنان كه ايشان خليفه و وصي رسول خدا بوده اند ، بررسي نمود . بنابراين زندگي آنها از ولادت تا پيش از امامت مورد بحث ما نخواهد بود . و سيره حضرت علي عليه السلام را از رحلت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله تا شهادت در محراب مسجد كوفه  مورد بررسي قرار مي دهيم ،زيرا در اين مدت ايشان مسوول حفظ و تبليغ اسلام بوده و زندگي شان اسوه و واجب الاتباع مي باشد .


نقش اصلي ائمه عليهم السلام


همچنان كه مي دانيم اسلام دو منبع و مأخذ دارد : قرآن كريم و سنت پيامبر صلي الله عليه و آله . قرآن را خداوند متعال خود از تغيير و تحريف حفظ فرموده است ، چنان كه مي فرمايد «إنا نحنُ نزّلنا الذكرَ و إنا لهُ لحَافظون » ما قرآن را فرستاديم و خود ما نيز آن را حفظ خواهيم كرد .


اما سنت يعني حديث پيامبر صلي الله عليه و آله كه شرح و بيان قرآن در آن است . عقايد و احكام بعد از پيامبر تحريف شد ، ولي دوازده امام كه اوصياي پيامبر خاتم ، يعني مسئول حفظ و تبليغ شريعت پيامبر در جامعه براي هدايت مردم بودند ، با مجاهدتهاي خود آن را احيا كردند و به جامعه برگرداندند . اگر بخواهيم مثالي بزنيم ، مي توانيم بگوييم كه اسلام همانند يك كشتي است كه بر امواج خروشان دريا قرار گرفته و با زنجيري به ساحل بسته شده است . اين زنجير دوازده حلقه دارد . اگر يكي از اين حلقه ها بريده شود ، كشتي از ساحل جدا گشته در اثر امواج دريا غرق مي شود . درست به همين شكل ، اگر هر يك از ائمه عليهم السلام نبودند ، اسلام باقي نمي ماند . يعني اگر مجاهدت هاي حضرت امير عليه السلام در راه حفظ و تبليغ اسلام نبود ،امام حسن و ساير ائمه عليهم السلام نمي توانستند اسلام را نگاه دارند و اگر مجاهدتهاي حضرت امير و امام حسن وامام حسين ، حضرت سجاد و بقيه ائمه عليهم السلام كه هر يك در زمان خود نشان مي دادند نبود ، اسلام امروزه در جامعه بشري وجود نداشت .


در اينجا مناسب است بخشي از زيارت جامعه را كه بهترين معرّف اهل البيت و مجموعه بسيار مناسبي در امام شناسي است ، بياوريم تا نقش اصلي ائمه عليهم السلام را از زبان دعا بشنويم :


« السّلام عليكـُم يا أهلَ بيت النبوة ... أشهدُ أنكم ... جاهدتـُم في اللهِ حقّ جهادِه حتـّي أعلنتم دعوَته و بيّنتـُم فرائضَه و أقمتـُم حدودَه و نشَرتـُم شرايعَ أحكامِه و سَننتـُم سنـّته و بيـّنتـُم فرائضَه و صِرتم في ذلك مِنهُ إلي الرّضا ... فالرّاغبُ عنكم مارق و اللازمُ لكم لاحِق ... »


سلام بر شما اهل بيت نبوت ... شهادت ميدهم كه شما ... آنچنان كه شايسته مجاهدت در راه خدا بود ، جهاد كرديد تا دعوت خدا را آشكار نموديد و احكام واجب خدا را براي مردم بيان كرديد و حدود دين را به پا داشتيد و احكام الهي را نشر نموده سنتها را استوار كرديد و به جامعه برگردانيديد تا آنجا كه در نشر و تبليغ اسلام به رضاي خدا رسيديد ... پس هر كس از شما روي گرداند ، از دين خارج شد و آن كس كه با شما بود و اسلام را از شما فرا گرفت ، رستگار شد .


اين جملات خطاب به تمامي ائمه است ،‌زيرا همگي آنان از حضرت امير تا حضرت مهدي عليهم السلام، به وظيفه خود در حفظ و تبليغ اسلام عمل نمودند و خدمت خود را در اين راه به خوبي به انجام رسانيدند. اگر مجاهدت هاي ائمه پس از وفات پيامبر نبود ، نه اسلام مكتب اهل بيت بود و نه اسلام مكتب خلفا ، نه احاديث « كافي » و « من لا يحضره الفقيه» و «استبصار» و «تهذيب» بود و نه احاديث« صحيح بخاري » و « مسلم » و احاديث مسندها و سُنن ها.


ائمه دو نوع وظيفه و خدمت به عهده گرفته اند ؛ يكي مقطعي و موقت براي زمان خاص خودشان ، و ديگري ممتد و دراز مدت براي حفظ اسلام تا آخرالزمان. هر چند كه ممكن است بعضي كارهايشان هم اثر مقطعي داشته باشد و هم اثر ممتد و دراز مدت.


فهرست خدمات حضرت اميرالمومنين عليه السلام


در اينجا به فهرست خدماتي كه حضرت اميرالمؤمنين ، علي بن ابيطالب عليه السلام كه در راستاي مسئوليت اصلي ائمه ، يعني حفظ اسلام بوده است ، اشاره مي نمائيم


جمع آوري قرآن


حضرت امير ، بعد از دفن پيامبر ، قرآن را به صورت منظم ، به همان ترتيب كه پيامبر فرموده بودند ، جمع آوري نمودند و به مردم عرضه كردند.


راهنمايي خلفا خصوصاً در احكام قضاوت


موارد زيادي در تاريخ نقل شده است كه خـُلفا احكامي را خلاف حق صادر مي كردند و حضرت امير آنها را به اشتباهاتشان واقف مي نمودند. از جمله در متعة الحج و سه طلاق در يك مجلس ، تقسيم بيت المال بطور مساوي ، و نماز تمام خواندن مسافر و...


پاسخ به سؤالات علماي اهل كتاب


پس از انتشار اسلام در بيرون جزيرة العرب و ورود اسلام به روم شرقي و ايران ، دانشمنداني از يهود و نصاري براي تحقيق به مدينه مي آمدند و در پي شناسايي پيامبر و اوصياي او بودند ، و چون دست اندركاران حكومت ، تخصصي در معارف اسلامي نداشتند و در پي پاسخ سؤالات علمي آنان مي ماندند ، نا گزير به حضرت امام علي (عليه السلام) متوسل مي شدند و آن حضرت به سؤالات ، پاسخ شافي و كافي مي دادند و مشكلات علمي آنان را حل مي كردند .


فعاليت هاي اقتصادي


بعد از وفات پيامبر ، حكومت نقشه اي براي تحريم اقتصادي عليه بني هاشم و اهل بيت طرح ريزي ، و آنها را از حقوق مالي شان محروم كرد. حضرت امير ، در مقابل اين نقشه زيان آور ، يك سلسله فعاليت هاي اقتصادي انجام داد و آن  توطئه را خنثي نمود . از جمله ايجاد باغستان ها و نهر هاي آب و...


شكستن نظام طبقاتي


خلفاي سه گانه بر خلاف دستور قرآن و سنت پيامبر در تقسيم اموال بيت المال و مناصت اجتماعي ، نظام طبقاتي ايجاد كردند و قريش را بر ساير عرب ، و عرب را بر عجم برتري دادند . اميرالمؤمنين ، علي (عليه السلام) پس از قبول حكومت ، اين نظام طبقاتي را در هم شكست و با برخورد عادلانه ، امتيازات نابجا را از بين برد.


تبليغ اسلام صحيح


خلفا با منع صحابه از نقل احاديث پيامبر و تغيير احكام الهي از جانب خود ، باعث تحريف سنت پيامبر ، و در نتيجه ، احكام اسلام شدند. حضرت علي (عليه السلام) پس از قبول حكومت با بيان عقايد و احكام صحيح در ضمن خطبه هايش براي مردم ، و با آزاد گذاشتن صحابه در نقل حديث ، معارف اسلام واقعي را به جامعه باز گرداندند.


نفي حجّيت سيره خلفا


مدرك احكام اسلامي ، قرآن و سنت پيامبر است. اما با تدبير خليفه دوم در بيعت گرفتن براي خليفه سوم ، سيره شيخين ، يعني سيره ابوبكر و عمر به آن اضافه شد. به طوري كه مسلمانان به احكامي كه خلفا در مقابل نصّ قرآن و سنت قطعي پيامبر ، بر حسب اجتهاد خود عمل كرده بودند ، پاي بند شده ، آنها را جزء دين به حساب مي آوردند. حضرت امير با نپذيرفتن حكومت به شرط عمل به سيره شيخين و سپس عمل نكردن به سيره آنها در دوران حكومت خود ، سيره خلفا را از حجّيت انداخته و نشان دادند كه تنها قرآن و سنت پيامبر مدرك احكام اسلامي است ، نه سيره خلفا .


 براي مطالعه بيشتر به كتاب نقش ائمه در احياء دين جلد ۱۵نوشته مرحوم علامه عسكري رضوان الله عليه  مراجعه فرماييد

التماس دعا

                     

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای