پاسخ به سوال در مورد مسائل اخلاقی
سوال:
با سلام<br>بنده گذشته ی خوبی نداشتم و مرتکب گناهان زیادی شده ام<br>چندین بار توبه کرده ام و بسیاری از گناهان را دیگر مرتکب نشده ام ولی هر چند وقت یک بار ذهنیات گذشته فکرم را مشغول می کند و وسوسه ام می کند و برخی کارهای ناصواب را انجام می دهم و بلافاصله بعد از انجام آن پشیمان می شود.<br>احساس می کنم که اوضاعم خیلی خراب است و ناراحت از این هستم که این همه گناه و تصاویر ذهنی و تجربیات نادرست را چگونه از وجودم خارج کنم که سراغم نیاید و متأسفانه نتوانستم شیرینی گناه را از خودم خارج کنم.لطفا هم دعایم کنید و هم راهنماییم<br>

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:
سلام علیکم و رحمة الله
تا بطور کلی از گناهان گذشته دست برندارید امکان معالجۀ آن ذهنیات وجود ندارد.
پس اولا تصمیم بر ترک گناه با کمک خواستن از خدای متعال و ثانیاً جبران خلاف ها و خرابی های گذشته این دستور و راه معالجه است.
اما چکار کنیم که بتوانیم بر توبه بمانیم و دوباره خراب کاری نکنیم.
این راهش را در جواب های متعدد عرض کرده ام
1) نماز خودتان را درست و صحیح بجای آورید مسائل و قرائت و تقلید باید درست باشد.
2) نمازتان را اول وقت بجای آورید در این دو مسئله دقت کنید.
3) هر روز توسل به امام زمان علیه السلام را با توجه و اخلاص بجای آورید برای حل این مشکل مثلا هر روز صبح زیارت آل یس را با توجه و تضرع بخوانید و از آن حضرت بخواهید که شما را در ترک کامل گناه کمک کند.
4) آیا غذا و زندگی شما حلال و پاک است. اگر غذای پاک و حلال و زندگی پاک و حلال باشد آدم کمتر رغبت به گناه خواهد کرد و این مسئله را بدقت بررسی کنید.
اگر گناه بفضل الهی ترک شود رفته رفته گریه بر امام حسین و زیارت ایشان و توسلات و عزاداری ها و نمازها و روزهای مستحب می تواند گذشته را پاک کرده و ازخاطر شما بیرون کند انشاءالله. به رحمت الهی امیدوار باشید و راه درستتان را پی گیری کنید.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای