پاسخ به سوال در مورد مسائل اخلاقی
سوال:
با سلام خدمت حاج آقای جاودان میخواستم بپرسم که استغفار برای دیگران(مثلا پدر و مادر و دوستان و آشنایان) در صورتی که ما خود نیاز به استغفار همیشگی داریم کار پسندیده ای است و در مورد آن تاکید شده است یا نه؟ و اینکه وقتی حق الناس به گردن ما هست و به اون اشخاص دسترسی نداریم چه کنیم؟ التماس دعا

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، استغفار برای دیگران بویژه برای پدر و مادر برای خود آدم هم اثر دارد. هم اثر استغفار و هم اثر صلۀ رحم پس کار پسندیده ای است. حتماً اینکار را بکنید. آنطور که بیاد دارم شاید در مورد زیارت خانه خدا باشد که اگر به نیابت پدر یا مادر آن کار خیر را انجام بدهید هم از ثواب کار بهره مند می شود و هم خود شما و هم صلۀ رحم کرده اید و از ثواب آن بهره مند شده اید. در همه صورت کار پسندیده است.
وقتی شما از کسی حقی بگردن دارید و به دسترس نیست اگر حق مالی است، باید به اندازه آن رد مظالم بپردازید و رد مظالم باید به دست مرجعتان برسد که ایشان به عنوان حاکم شرع آن را به فقراء برسانند و اگر چیزی از نوع غیبت و تهمت است و می توانید آن را جبران کنید و به آن اشخاص که غیبت و تهمت را شنیده اند نادرستی عمل خودتان و صحبت خودتان را ثابت کنید. سپس برای آن شخص صاحب حق استغفار کنید.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای