پاسخ به سوال در مورد مسائل اخلاقی
سوال:
سلام...درخواست خیلی جدی داشتم که چگونه میتوان توبه نصوح انجام داد؟؟؟ما شنیده ایم کسی که توبه نصوح میکند یکباره به کلی عوض میشود و حتی سر به کوه میگذارد ولی ما هر دفعه توبه میکنیم ولی فکر میکنم همان زندگی قبلی است و مثلا از نگاه به نامحرم توبه میکنیم البته با اینکه وقتی بیرون میروم دائما سرم پایین است و شاید بتوان گفت تا حالا به حول و قوه الهی به مدت دو ثانیه به صورت نامحرم نگاه نکرده ام ولی حتی در راه بازگشت از هیئت و یا در دانشگاه سرمان را پایین هم میندازیم بالاخره غیرعمدی نگاهمان به پای نامحرم میفتد و حتی بعضی مواقع یکی دو ثانیه چشمهایم را میبندم ولی نمیتوان مانند نابینا حرکت کرد و این موارد گناه بازهم تکرار میشود و وقتی بیرون میروم و این موارد پیش میاید ناراحت میشوم و از خودم و مردم بدم میاید و این ناراحتی باعث میشود حداقل به بیحجاب ها دید خوبی نداشته باشم و این ناراحتی همچنین باعث میشود وقتی میایم خانه با والدین شاداب و مهربان نباشم و حوصله ندارم و حتی از استغفار هم خجالت میکشم و برای فرار از این ناراحتیها میخوابم و نتیجه به کارهایم هم نمیرسم و در آن مواقع حوصله گوش دادن به حرفهای والدین را ندارم و درصورتیکه عاشق آنها هستم ولی به سبب عذاب وجدان ناشی از نامحرم در بیرون کلا به هم میریزم و البته جوری وانمود میکنم که والدینم فکر کنند از راه خسته شده ام و نه از نامحرم ها!!!خلاصه در این شهر و در دانشگاه ها و غیره همانطور که میدانید برای رسیدن به توبه نصوح و یکی از 313 تن شدن چه باید کرد و آیا فقط باید هجرت کرد مثلا به قم یا ...؟!!! لطفا مفصل و عملی بفرمایید و اگر ذکری هست لطف بفرمایید چون در احوالات آقای هاشم حداد آمده که آقای قاضی به آنها ذکری داده بود که خود به خود چشمهایشان در زمانی که نامحرم بود بسته میشد...

پاسخ:

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند : سلام علیکم و رحمة الله ،

توبه نصوح بمعناي توبه بدون بازگشت آمده است. بنابراين اگر آدمي گناهش را ترك كند، يعني در عمل ديگر گناه را تكرار نكند و از آنچه در گذشته انجام شده پشيمان باشد، توبه اش درست است. اگر علاوه بر اين ها ديگر هرگز گناه تكرار نشود كه نياز به توبه دوباره باشد، توبه اش نصوح است.

شما درمورد نامحرم به افراط دچار شده ايد. اگر نگاه غير عمدي باشد ديگر گناه نخواهد بود و تازه نگاهي كه به پاي نامحرم مي افتد چون اضطرار است، هيچ مشكلي نخواهد داشت. آدم كه با چشم بسته نمي تواند راه برود، چون چشم را از صورت و قسمت هاي بالا بسته است و زمين را نگاه مي كند ناگزير اضطرار خواهد بود و گناه نيست و هيچ مشكلي ايجاد نخواهد كرد، نگران نباشيد.

آن كسی كه با ذكر چشمش نامحرم را نمي بيند كسي است كه درجه ای از ايمان داشته باشد، نه هركسي. شما همين كه چشمتان را در همين حد از آن حفظ مي كنيد كافي است. در اين مقدار پا برجا بايستيد.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای