پاسخ به سوال در مورد مسائل اخلاقی
سوال:
سلام عليكم
در دوران حدود 20 سالگي حال بسيار خوبي داشتم نمازم را با حضور قلب مي خواندم و به محض ديدن نامحرم چشمانم را كنترل مي كردم و از اين كار لذت مي بردم برخي كارها مانند محرمات و واجبات به دلم القاء مي شد مثلا وقتي موسيقي به گوشم مي خورد به راحتي تشخيص حرام يا مجاز بودن آن بر دلم الهام مي شد و يا اگر شخصي مي خواست غيبت كند اتوماتيك تشخيص مي دادم و پرهيز مي كردم و... و برخي از معاني نماز در حين نماز برايم كشف مي شد.
ولي هزار افسوس به علت جهل و ناداني غافل شدم و آن انوار الهي را ازدست دادم و گناهان بي شماري را مرتكب شدم هر چند در تمام اين سالها از واجبات و نماز و روزه غافل نبوده ام و از لقمه حرام به زعم خودم دوري گزيده ام اما افسوس آن حالها... و الان نزديك چهل سال دارم و در طول اين بيست سال چندين بارهم خواستم به آن حال خوش برگردم و توفيقاتي كم و بيش هم حاصل مي شد و باز غفلت مي كردم ... ولي از ماه رمضان گذشته تصميم گرفته باز به آن حالت برگردم و سعي و تلاش مي كنم و مطالعات زيادي هم كرده ام اما توفيقات بسيار بسيار جزئي و نوميد كننده و گاهي در حد هيچ مي باشد. گاهي حتي نوميد مي گردم كه راه ادامه دهم ولي يك حال جزئي مي آيد كه بازم مي دارد در صورت امكان استاد راهنمايي فرمايند.كه آيا اميدي هست و يا گناهانم به طور كلي دلم را سياه كرده است ؟
آيا باز مي توانم به آن حالت روزهاي 20 سالگي برگردم و از همان نقطه ادامه دهم؟

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله ،

آن حال یک نعمت بزرگی بوده که خدای متعال به خاطر پاکی های اولیه افراد به آن ها مرحمت می کند و آن مرحمت و نعمت با گناه از آدم سلب می شود فقط هم با گناه از آدم سلب می شود برگشتن آن هم مشکل است مگر اینکه شما کار عظیمی بکنید با زندگی معمولی ممکن نیست.یک کار جدی علاوه ای انجام بدهید ممکن است چیزی به دست بیاید 20 سال گذشته بنگرید و بکوشید تمام خطاهای ممکن و اتفاق افتاده را جبران کنید اگر خدای ناکرده گناهی بین شما و خدای شماست توبه کنید و پشیمان شده باشید اگر حق و حقوق مردم بر گردن شماست باید حلالیت بطلبید و طرف حق را راضی  کنید و در عبادت که سیاهی های دل آدمی را بر طرف میکند بیشتر بکوشید از جمله ذکر استغفار را بسیار بسیار  وبا توجه بگویید.این ها اگر همه به دقت و پیگیری عمل بشود ممکن است آن حالات گذشته تا اندازه ای برگردد اما با زندگی معمولی  هر روز بازگشت به آن حالات گذشته سخت تر می شود

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای