پاسخ به سوال در مورد مسائل اخلاقی
سوال:
با عرض سلام و احترام
دو سوال از محضر مبارکتان داشتم
اولا بنده دچار مریضی فکری شده ام که دائماً به همه چیز شک میکنم و این شک حتی به مسائل اعتقادی بنده نیز سرایت کرده و بیشتر حالت وسواس دارد و بسیار باعث اضطراب و پریشانی بنده میشود.گاهی بسیار از آینده هراسانم و این هم باعث اضطراب بنده است. چه راه درمانی پیشنهاد میفرمایید.

ثانیا بنده طلبه حوزه علمیه هستم و هدفم شناخت صحیح و جامع از اسلام است که مثلا شخصی مانند شهید مطهری یا علامه طباطبایی یا علامه طهرانی بشوم. لطفا لوازم و نقشه راه این مسیر را بفرمایید تا ما بدانیم که باید چه کنیم. و اینکه برای این نوع شناخت آیا اجتهاد در فقه و اصول لازم است یا خیر. و آیا همین دروس حوزه کفایت میکند یا مطالعات جانبی هم ضروری است.
با تشکر
التماس دعا

پاسخ:

سلام علیکم ورحمة الله ،

1- سعی کنید که غذای پاک و حلال بخورید چون غذای شبهه ناک شک و شبهه می آورد همراه غذاهای خودتان مقداری سرکه طبیعی میل کنید، سرکه راه نفوذ شیطان را برآدم قطع می کند حتماً یک ورزش جدی نیز درباره زندگی داشته باشید نیم ساعت یا سه ربع در روز ورزش کنید ورزش یکی از راه های معالجه وسواس است نمازهایتان را اول وقت و بدقت بخوانید توسل به امام زمان(ع) را هر رزو با جدیت و توجه عمل کنید ایشان بایستی شما را این مشکل نجات دهد.

2- اولاً درس رسمی حوزه را بسیار خوب و جدیت با مطالعه و مباحثه بخوانید همه آن بزرگانی که شما نام بردید که می توانیم آیت الله مصباح را هم به آنها اضافه کنیم دروس حوزی را به جدیت تمام خوانده اند، بدون فقه و اصول امکان شناخت اسلام نیست. البته فقه و اصول لازم است اما کافی نیست یک اسلام شناس باید علوم دیگری از جمله کلام و فلسفه و تفسیر و تاریخ و ... را در نزد استاد بخواند و بداند از همه این ها مهمتر باید تقوای جدی داشته باشد که با وسواس امکان بدست آوردن آن نیست که باید وسواس معالجه بشود.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای