پاسخ به سوال در مورد مسائل اخلاقی
سوال:
سلام علیکم.
حاج آقا، من در خصوص مراقبه نفس متوجه شده ام که حرف زده بنده با دیگران هرچند که گناه هم نباشد و در مورد امور روزمره با مثلا خانواده مثل خواهرها و برادرها یا همسالانم و دوستانم (مثل گپ زدنهای خانوادگی و صمیمی) و... این موارد تاثیر خاصی روی قلبم میگذارد که دقیقا نمیدلنم چیست. فقط بعد از این گفتگوها احساس خوبی ندارم و پشیمان میشوم. در ان موقعیت به نظرم میرسد که باید کمتر حرف میزدم و بیشتر سکوت میکردم و میشنیدم یا گاهی از مجلس بیرون میرفتم و دوباره به جمع برمیگشتم و همیشه این احساس ناخوشایند و پشیمانی را بعد از این چنین گفتگوهای صمیمانه که معمولا یکی دوساعت یا بیشتر میشوند پیدا میکنم. احساس میکنم نگهداری از دلم بعد از این مجالس سخت تر میشود و میل طبیعیم به مجالس اینچنینی از نوع منظم و زمان بندی شده است که بتوانم اختیار دلم را داشته باشم. و تازه بعد از این مجالس میل عجیبی به خلوت و ذکر برای توجه بیشتر پیدا میکنم. مثلا گاهی اخر شب کمی مینشینم ذکر میگویم یا نمازی میخوانم . میخواستم از حضرت عالی بپرسم آیا این احساس من طبیعی است یا وسواس دارم؟ و اگر توصیه ای حضرت عالی دارید بفرمایید.
و مورد دوم این که حاج اقا من خیلی میل به مراقبت نفس دارم وبه لطف و فضل الهی تلاش میکنم در این خصوص فقط یک راهکار منظم و برنامه ریزی شده را بلد نیستم لطفا راهنمایی بفرمایید. متشکرم

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله ،

1- اگر اندکی قلب آدم پاک شده باشد از کار بیهوده احساس ناراحتی خواهد کرد که هم طبیعی است و هم صحیح است. باید کاملاً کنترل شده و حساب شده در چنین جلساتی شرکت کنید بلکه هر معاشرتی باید کنترل شده و حساب شده باشد حرفهایی که می زنید و می شنوید همچنین باید همه حساب شده به معنای اینکه باید لازم باشد این حرف، تا زده شود، در این صورت دیگر این مشکلات را نخواهید داشت.

2- خود مراقبت یعنی برنامه داشتن یعنی من هر کاری می کنم رضای خدا را در نظر دارم، اگر چنین چیزی در زندگی آدم حاکم باشد به همه چیز و همه جا انسان می رسد.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای