پاسخ به سوال در مورد مسائل عبادی
سوال:
با عرض ارادت به محضر استاد عزيزم،1- آيا توسلات با هم در رتبه بندي و نيل به وصول به محضر ائمه و امام زمان (عجل الله فرجه)تفاوت دارند؟مثلا زيارت آل يس در رتبه بالاتر از دعاي توسل يا زيارت عاشورا برتر از مثلا نماز استغاثه باشند يا هركدام براي دردي به درد ميخورند؟اگر چنين است خاصيت هركدام براي چيست؟2-اينكه دستورات را روزانه بايد انجام داد از چه روست؟مثلا ميفرماييد بعد از نماز صبح زيارت ال يس.مثلا نميشود يك روز بعد از نماز صبح انجام داد و روز ديگر در حين روز يا بعد از نماز ظهر؟3- اگر مثلا قرائت قرآن نثار روح مطهر مادر امام زمان يك روز انجام نشد روز ديگر بايد دوبرابر انجام داد يا ترتيب به هم خورده و بايد از ابتدا اين نوع توسلات را انجام داد؟4- چه كنيم كه در توسلات روزانه موفق به انجام همگي آنها بشويم و چيزي از قلم نيافتد و مهمتر از همه انكه نتيجه حاصل شود ؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله،
1) البته توسلات رتبه بندی دارند اما مسئله اصلی این است که آنچه به نتیجه می رسد یک توسل با حقیقت است و از طرف دیگر هر چه سند آن توسل قوی تر باشد بهتر است. خاصیت خاصی برای آنچه گفتید گفته نشده است.
2) پی گیری در مورد اعمال خیر یک دستور است که از ائمه رسیده است این اولاً و ثانیاً در پاره ای از اعمال دقت خاصی مشخص شده مثلا دعای عهد که هر روز صبح بعد از نماز است در چنین صورتی وقت را نمی توان تغییر داد اما در مورد ال یس وقت خاص گفته نشده بنابراین هر وقت می توان آن را عمل کرد اما اگر قرار شد که صبح بعد از نماز بجای آورد بنا بر دستور مداومت، باید آن را در همان وقت مداومت کرد و حداقل بهتر این است.
3) در باب هدیه بهتر این بود که هر روز انجام بشود اما اگر فراموش شد آن را فرادی آن روز جبران کنید.
4) آدمی که مواظب حرام و حلال خدا هست می تواند موفق به پی گیری توسلات خود بشود و گر نه ! نه، برای نتیجه بخش شدن توسلات نیز همین مواظبت بر انجام واجبات و ترک محرمات لازم است و هر چه بیشتر و بهتر ، بیشتر و بهتر
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای