پاسخ به سوال در مورد مسائل عبادی
سوال:
سلام عليكم - حاج آقا كمكم كنيد لذت عبادت و مناجات رو بچشم توفيق شب زنده داري پيدا كنم - در خواندن نمازها آنقدر اضطراب باطل شدن وضو را دارم كه يقيناً اين حالت برايم پيش مي آيد و همش مواظب اين هستم كه وضويم باطل نشود يا لباسم نجس نشود اصلاً محتواي نماز را نمي فهمم - نيمه شب ها بيدار مي شوم اما چون بايد لباسم را عوض كنم نماز شب نمي خوانم - خدا تقريباً اكثر شب ها مرابيدار مي كند - حاج آقا با هر مرجعي صحبت كردم ميگن اگه يقين داري وضوت باطل ميشه بايد وضو بگيري - هر وقت مسجد ميرم برميگردم دوباره نماز را اعاده ميكنم - ببخشيد خيلي عاميانه صحبت كردم مي خواستم از 8 خط بيشتر نشه - حاج آقا بعد از دعاي فرج آقا برام دعا كنند ممنونم

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:سلام علیکم و رحمة الله،شما تا اطمینان به نجاست بدن و لباس خود نداشته باشید. لازم نیست وضوی دیگر بگیرید و لباس و بدن را آب بکشید. بنابراین تا یقین نکرده اید هیچکار لازم نیست که انجام بدهید. با خیال راحت و بدون دغدغه نماز بخوانید و راحت باشید.
در مورد نیمه شب هم مسئله بهمین شکل است تا یقین نکرده اید لازم نیست لباس عوض کنید. ضمناً می توانید از پارچه یا پوشک و امثال اینها استفاده کنید که نیاز به تعویض لباس نباشد. در هر صورت تا یقین ندارید نه تعویض لباس لازم است و نه وضوی تازه لازم است. مسئله را سبک کنید تا بار یک حکم و دستور خدا بر شما سبک بشود و به یک عذاب تبدیل نشود. چرا وقتی به مسجد می روید لازم است در خانه نماز را اعاده کنید این هم یک عذاب است که از سختگیری شما ناشی شده است. بر فرض که وضوی شما زیاد باطل می شود اضطراب شما بی خود است. کسی که وضویش زیاد باطل می شود برای هر نماز یک وضو و برای هر نماز یک آب کشیدن لازم دارد و حتی آب کشیدن اگر بار سنگین و غیرقابل تحمل باشد می توان آن را کنار گذارد. سخت نگیرید و بی خود اضطراب و ترس نداشته باشید که مشکل را زیادتر از آنچه هست نکند. صدقه زیاد بدهید و ذکر یا سلام و یا شافی را زیاد خیلی زیاد بگوئید. چرا تابحال دکتر نرفته اید. متخصص اورولوژی دنبال کنید. انشاء الله مشکل حل می شود.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای