پاسخ به سوال در مورد مسائل عبادی
سوال:
سلام علیکم. حاج آقا من خیلی نماز قضا دارم حدود 7 سال یا شاید هم 10 سال . خیلی ولع دارم به سرعت و به دقت و درستی همه را بخوانم اما وقتی به مقدار مثلا 2 روز نماز میخوانم زانوهایم درد میگیرند و باید یکی دو هفته صبر کنم تا خوب شود و این مرا از برنامه ام عقب می اندازد. از تلفظ مکرر حروف سخت عربی خصوصا حرف سنگین لام فک و سرم درد میگیرد و خیلی اذیت می شوم. چادر و مقنعه هم که دیگه جای خود. تازه اینها مشکلات جسمانی بود. نمازهایم هم اصلا بدرد نمیخورند. درست و خالص نیستند. تازه گیرم که درست هم بخوانم دیگه دیر شده وقت گلش گذشته . خلاصه این افکار من رو نامید کرده و هرچی خودمو تسلا میدم که تو سعی ات رو بکن فایده نداره. مدام به دیگران که آدم خوبند نگاه میکنم و ساعتها به تفاوت فعلی و گذشته ام با آنها فکر میکنم. به نظرتون چیکار کنم؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله ،آن مقدار که لازم است این است که در هر شبانه روز یک شبانه روز یعنی هفده رکعت نماز قضا خوانده شود، نه بیشتر و لازم نیست پشت سر هم انجام شود که پا درد بیاورد می توانید در کنار هر نماز یک قضا بخوانید. حرف سنگین لام را من نمی فهمم ما هم این حرف و سایر حرفهای عربی را می گوئیم احساس سنگینی نمی کنیم. واقعاً گفتن لام آنهم چند بار در یک نماز فک و سر شما را بدرد می آورد خیلی عجیب است اقلاً می گفتید حرف ضاد یا عین که کمی ادایشان مشکل است البته آنها هم فک و سر آدم را بدرد نمی آورد من فکر می کنم اعصاب شما ضعیف و خسته است باید آن را با ورزش معالجه کنید. ورزش برای جوان یک داروست کار داروی درد می کند بسیار لازم است حتی بالاتر می توان گفت مثل غذاست. البته تحت نظر مربی و متخصص مشکل پا و مشکل فک و سردرد انشا الله برطرف می شود مشکل بیکاری که می تواند کشنده باشد تا حدودی جبران می شود.
در هر صورت نماز قضا یعنی جبران مافات یعنی چیزی که وقت اضافه آن از دست رفته حال می خواهیم از دست رفته را جبران کنیم که اگر صحیح و پیوسته بخوانیم جبران مافات می شود. بنابراین شیطان است که می گوید بدرد نمی خورد. شما با جبران گذشته می توانید به اندازه دیگران که به نظرتان خوب هستند خوب باشید بلکه می توانید بهتر باشید. بنابراین خسته و ناامید و مأیوس نشوید.
من فکر می کنم شما به فکر ادامه تحصیل باشید و سعی کنید همان رشته خودتان را در یک مؤسسه و دانشکده خوب با معلمان خوب دنبال کنید. بیکاری جوان را نابود می کند و بهتر از درس ازدواج است فکر ازدواج بکنید.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای