پاسخ به سوال در مورد مسائل عبادی
سوال:
سلام علیکم . چند ماه پیش شرایطی پیش اومد که کلاس اخلاق براساس کتاب مقالات استاد شجاعی برم دراین مسیردرنماز به مشکل برخوردم البته صحبت های شما رو مخصوصا درمورد نماز پیگیری کردم اوایل انکیزه شیرینی برای نماز داشتم وواقعا لذت میبردم از عبادت الانم لذت میبرم ولی مثل قبل نیست نمازام ازاول وقت میگذره و به شدت برام سخت شده نماز خوندن،خیلی ازاین حالتم ناراحتم
دستورعملی هست کاری کنم مثل قبل نمازام خوب بشه؟ نگرانم که اوضاع ازاین خرتب تربشه ومن نمی خوام.
مشکل دیگری که دارم گاهی‌ شدیدا حس ریا به من دست میده که خودم شرمنده میشم و به شدت ازخودم ناراحت میشم تو این شرایط لاحول ولاقوة الا به الله رو یا استغفرالله یا اعوذ به الله زیاد تکرار میکنم و‌خودم رو ازمحیط دور میکنم کمکم کنید برای ریا چه بکنم الان به لطف خدا وبه کمک خدا درحال اصلاح نفس هستم هرچند گاهی شیطان برمن غلبه میکنه و من هم گاهی تسلیم شیطان میشم یعنی اگرخدا برمن رحم نکنه من اصلا نمیتونم از پس شیطان بربیام خیلی برام سخته لطفا اگر توصیه ای ودستورالعملی به من بدید من از این ریا خسته شدم واینکه نگران نمازم هستم چه باید بکنم ؟؟؟
درآخر شدیدا ازشما التماس دعا ی فراوان دارم خیلی ممنون .

پاسخ:

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند : سلام علیکم و رحمة الله ،

به کلاس اخلاق رفتن هیچ دلیلی برای تغییر وضع نماز آدمی نمی تواند باشد، عملی اتفاق افتاده است، جستجو کنید، ببینید که آن عمل چیست که به نماز لطمه زده است. ثانیاً شما خودتان می گویید نمازتان از اول وقت تأخیر می افتد، این کاری است که به دست خودتان اتفاق می افتد، کسی شما را مجبور عملی کند، پس بنابراین بکوشید نماز به هر نحو شده در اول وقت انجام شود. و این بسیار مهم است. اینکه نماز خواندن سخت نیست جز وسوسه شیطانی، شما با آن بجنگید و به این فشار اعتنا نکنید. و این مسئله بسیار مهم است. ریا هم یک وسوسه شیطانی است اصلا به آن اعتنا نکنید. فقط شیطان است نه چیز دیگر، تنها راه حل آن بی اعتنایی است.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای