پاسخ به سوال در مورد مسائل عبادی
سوال:
با سلام و تحیات الهی محضر استاد ارجمند
بنده حقیر مدت 10 سال است که در مسیر عبادات و بندگی دچار قبض و گرفتگی شدید شده ام. با وجود اینکه قبل از این اتفاق همیشه از زندگی لذت می بردم و از عبادات دچار بهجت قلبی می شدم طوری که شیرینی آن مناجات ها و دعاها همیشه در قلبم جاریه و هیچ کاری هیچ کاری آن شیرینی رو برای من به ارمغان نخواهد آورد. اما این چند سال دیگه از اون بهجت خبری نیست، حتی بعضی وقت ها از مناجات خواندن ترسی در دلم ایجاد میشه. خیلی از وقت ها نگرانم و اضطرابی در دلم وجود داره. اگر چه وظیفه خودم می دانم در هر شرایطی وظیفه بندگی ام را به انجام رسانم و خیلی قایل به نتیجه نباشم ولی بعضی وقت ها این شرایط باعث می شود رشته کار از دستم خارج شود کارهایی انجام دهم که خلاف اخلاق اسلامی است . خلاصه دیگه اون لذت و امیدی که در زندگی داشتم کم رنگ شده. این شرایط باعث نگرانیم شده ، نگرانم که این سردی و قبض مانع از عاقبت بخیری م شود. البته به امام رضاعلیه السلام
خیلی متوسل می شوم و در حرم امام رضا علیه السلام همان آرامش و اطمینان قلبی رو پیدا می کنم . از جناب استاد تقاضا دارم برای داشتن اطمینان قلبی و سرور در عبادات و سرزندگی حقیر را راهنمایی کنند.


پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله ،

آن لذت ها و بهجت ها نعمت بزرگ خدا بوده است و یک عملی که خدا از آن راضی نبوده آن را از شما سلب کرده است قاعده چنین است، نعمت های موهبتی الهی با یک گناه ، بداخلاقی، یک سوزاندن دل پدر و مادر به عنوان نمونه از دست می رود باید یک توبه خیلی جدی از چیزی که عامل این از دست رفتن بوده بکنید البته اول فکر کنید ببینید آن زمان که این حادث پیش آمده چه کاری از من سرزده بوده است، ممکن است به یاد بیاید و بفهمید که به چه علت این از دست رفته است در هر صورت باید آن خطا گناه و خلاف اخلاق جبران بشود. خیلی به درگاه خدا دعا و تضرع و زاری کنید شاید خدای متعال ترحمی بکند.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای