پاسخ به سوال در مورد مسائل اعتقادی
سوال:
بسم الله الرحمن الرحيم<br>السلام عليكم ورحمة الله وبركاته<br>س) إذا أراد شخص اختيار أحد مذاهب الإسلام (الشيعة او السنة) وبحسب الآية 36 من سورة الإسراء قام بتحقيق حيادي وموضوعي في هذه المسألة وأدى به الأمر إلى اتباع أحد هذه المذاهب الذي يبدو له أنه الخيار الأفضل في هذه الحالة هل يكون بريئاً في يوم الحساب لكن ماذا لو لم يكن الشخص يمتلك قدرة علمية للقيام بتحقيق واختيار أحد هذه المذاهب هل يجوز لهذا النوع من الناس اختيار تقليد مجتهد معروف مثلاً هل يمكن أن يقوم هذا الشخص غيرالقادر على اختيار مذهب معين اختيار مذهب العالم المعروف والذي لديه خبرة واسعة في هذا المجال ولم يكن منحازاً إلى أي من المذاهب وهل يعتبر بريئاً في يوم القيامة من خياره؟<br> <br>س : ما هو رأي سماحتكم في أحاديث تحريف القرآن؟<br> <br>س : ما حكم القائل بتحريف القرآن الكريم؟ و هل يعد كافراً

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند : سلام علیکم و رحمة الله ،
اگر شخصی توانائی لازم برای تشخیص حق از باطل را دارد و مغالطات پاره ای از نظرات و افکار و مذاهب او را نمی فریبد و تحقیقی کافی و کاملا بی غرضانه برای بدست آوردن حق انجام داده است و سرانجام یقین به اختیار و انتخاب خود پیدا کرده است حجت بر او تمام است و بایستی همان راه را برود و همان مذهب تحقیق شده و یقین آور را پیروی کند و چنین کسی اگر بر فرض به واقعیت و حقیقت نرسیده باشد در قیامت مسئول نبوده و به گفته شما برئی خواهد بود اما فرض دوم می گوید که آیا در مسائل معارف و اعتقادات تقلید جایز است یا نه معمول علماء و بزرگان تقلید در اعتقادات را جایز نمی دانند مگر اینکه هیچ راه دیگری در اختیار ندارد و از این راه به یقین می رسد در این صورت می توان گفت که او برئی است.
در روایاتی که در مورد تحریف قرآن به آن استناد می شود به دو دسته تقسیم می شوند دسته اول که روایات زیادی هستند ساخته زنادقه در اهل سنت و غلات در شیعه است که دروغ و جعل و اقرار هستند و هم از نظر سند مشکل دارند و هم در متن گرفتار مشکلات عدیده هستند. دسته دوم روایاتی هستند که درست فهمیده نشده اند و در واقع این روایات دلالتی بر تحریف و دست خوردگی ندارند.
پاره ای از بزرگان این کسان را کافر دانسته اند و حداقل این که اسلام را نشناخته اند و یکی از مهمترین عقاید اسلام و تشیع نشناخته و منکر است.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای