پاسخ به سوال در مورد مسائل اعتقادی
سوال:
سلام خدمت استاد معظم.1-آيايك امام معصوم كه از نعمت امامت وعصمت و...برخوردار است بايد در آخرت جايگاه بالاتري داشته باشدويا يك فردي كه از اين نعمت ها محروم بوده ولي تمام تلاش خود را براي رسيدن بخدا كرده است.آياوجود يك جايگاه دست نيافتني براي امامان معصوم باآن همه نعمت دراختياردرتضاد با عدالت خدانيست؟2-اگربه هركسي نعمت جايگاهاه امامت داده ميشدحال ووضعش هزاران بار بهتراز وضع موجودش بود؛باتوجه به اين مسئله عدالت خدا(درمورد تقسيم نعمت بين بندگان)وكلا عدالت خدا كه يكي از اصول دين است چگونه اثبات ميشود؟اين سوال چندساليست كه ذهن حقير رادرگير خود كرده لذا مستدعي هستم كه مشروح جواب فرمائيد.باتشكرالتماس دعا.

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، اولاً پاداش های اخروی همه از سر فضل الهی است نه از سر عدل، قرآن مکرر می گوید: وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّه رَؤُوفٌ رَحِيمٌ ﴿۲۰﴾ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿۲۱﴾ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَكِيمٌ ﴿۱۰﴾ سورۀ نور، بدون فضل خدا هیچکس به هیچ چیز نمی رسد به هر مقامی کسی می رسد از جمله امامت و عصمت و هر پاداشی هر کسی می یابد به فضل خدای متعال است ثانیاً هیچکس هیچ حقی بر خدای متعال ندارد که چون آن حق نا حق بشود ظلمی اتفاق بیافتد. در یکی از ادعیه آمده است کل نعمک ابتداءٌ : همۀ نعمت های تو نعمت های ابتدائی است یعنی نعمتی که در برابر آن کسی کاری انجام نداده است. وقتی کسی حقی بر خدای متعال ندارد در نتیجه هیچکس طلبی از خدای متعال ندارد هر چه به او داده اند بر اساس فضل است دیگر برتری مقام صاحبان امامت و عدم این گونه مراتب و مقامات به عدل یا عدم آن مربوط نمی شود. لذا در جائی از قرآن آمده است ذلک فضل الله توتیه من یشاء - قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ﴿ابراهیم/11﴾ یعنی یکبار از فضل خدا و بار دیگر از منت خدا سخن بمیان می آید. برای ساختمان جهان و انسان تمثیل اعداد را زده اند اگر کسی اعداد را بخواهد مثلاً بخواهد اعداد بنویسید از یک و دو و سه شروع می کند یکوقت به یک میلیارد هم می رسد اگر اعداد را بخواهی 2 و 3 هم دارد و 2 نمی تواند بگوید چرا مرا یک میلیارد نکرده اند چون اگر دو به یک میلیارد تبدیل شود دیگر دو نخواهد بود دو از بین می رود در حالی که دو می خواهد دو باشد و یک میلیارد بشود در هر صورت اگر عالم اعداد را بخواهیم ناگزیر هم 2 و هم 3 و هم 4 و هم یک میلیارد باید داشته باشیم . بر اساس همین تمثیل اگر این جهان را بوجود بیاورند هم استعداد معمولی و متوسط باید وجود داشته باشد و هم استعدادهای عالی در خلقت که هر دو باید باشد همۀ مراتب مختلف باید باشند هیچ راه دیگری وجود ندارد. یا خلقت هست پس مراتب مختلف هست و باید باشد و یا مراتب نیست پس خلقت نیست.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای