پاسخ به سوال در مورد مسائل اعتقادی
سوال:
سلام علیکم در مقدمه ای که آقای جوادی بر سر الصلاه امام داشته اند ،آورده اند که رب مطلق وجودش وجود لابشرط است،با این مقدمه رب مطلق هیچ قیدی نداشته و نمی تواند مخاطب عبد خود قرار گیرد و اگر مورد پرستش او قرار گیرد دیگر رب مطلق نیست بلکه اول تعین ذات اقدس اله می باشد که حقیقت محمدیه می باشد پس متعلق نماز تمام بندگان این حقیقت است،و همچنین فروعات دیگر مثل الله صفاتی و ذاتی در قرآن و...،این فروعات را با یکی از علما مطلع در میان گذاشته و ایشان تایید کردند و فرمودند این همان مسئله ای است که میرزا جواد ملکی تبریزی وقتی به مرحوم غروی گفتند باعث تحولاتی در ایشان شدند. سوال بنده از حضرت عالی این است با توجه به این برهان آیا میتوان سمت ضریح امامی مثل حضرت امیر نماز مستحبی خواند؟آیا شرع مقدس مانع نمی باشد؟اگر کسی معتقد به این مسائل که کاملا پشتوانه برهانی دارند شود اشکالی بر اعتقاداتش وارد است؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:سلام علیکم و رحمة الله، کتاب سرالصلوة مرحوم امام یک کتاب عرفانی بسیار بلند و مقدمه آن نیز در همان پایه یا حتی بیشتر است و فهم دقیق آنها نیاز به حداقل سالها تحصیل عرفان نظری و قبل از آن ده سال و بیشتر فلسفه و منطق و کلام است اگر این مقدمات لازم نباشد فهم درست متعذر خواهد بود. این توضیحاتی که حضرتعالی فرموده اید یکی از مصادیق آن و نتیجه ای که گرفته اید مخالف نظر همه فقهاء و حکماء و عرفای عالم اسلام است. این بنده توصیه می کند برای رسیدن به حاق مطلب همان راه و رسم معمول یعنی گذر از کلام و منطق و حکمت آنهم نزد استاد و بعد از آن در درس استاد خواندن متون عرفانی انجام پذیرد که این راه و رسم آدمی را به فهمی می رساند که اصلاً در خاطرش خطور هم نمی کند که نماز را به سوی قبر امام بخواند. نمیدانم می دانید همه قبور ائمه و ضریح آنها بر روی سرداب قبرهای اصلی آن بزرگواران قرار دارد. بنابراین اگر بخواهیم به سوی قبر واقعی نماز بخوانیم به چه صورت در خواهد آمد؟؟ در هر صورت فهم یک کلمه در این متون گاه یک رساله توضیح می خواسته است که این بنده نمونه از این رساله ها دیده ام.
یک راه دیگر نشان می دهم دفتر حضرت آیت الله جوادی مورد سوال و استفتاء قرار می گیرد تمام آنچه برای من نوشته بودید با ذکر سن و سواد بنوسید و منظور ایشان را سوال کنید ناگزیر بهترین جواب را خواهند داد.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای