پاسخ به سوال در مورد مسائل اعتقادی
سوال:
استاد گرانقدر با سلام و احترام در پاسخ به یکی از عزیزان مطلبی را از استادتان نقل فرمودید که به ایشان آقا بزرگ تهرانی فرموده بود بین عالم ولو بزرگ با امام معصوم فرق باید باشد که امام هیچگاه اشتباه نمی کند اما عالم حتی ولی خدا ،ممکن است اشتباه کند . سپس فرمودید ما در انقلاب و کشور یک معیار داریم و آن مقام رهبری است.آنچه و آن کس که از ایشان و رأی ایشان فاصله می گیرد اشتباه است و خطا می رود. در اینجا دو سوال برای من مطرح است که به عرض می رسانم آیا تمام نظرات رهبری که معصوم نیستند به صورت تام صحیح است و خطا در آن راه ندارد؟ در صورتیکه خطا در آن راه داشته باشد باز هم تمام اوامر و تدابیر ایشان لازم الاطاعه است؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:سلام علیکم و رحمة الله، این بنده قانون کشور اسلامی را گوشزد کرده ام. شخص در کشور اسلامی باید از رهبری که حاکم اعلای شرع و قانونی کشور است اطاعت کند و مقصود اطاعت در مسائل اجتماعی است- نه جزیی و شخصی- و تا در یک مسئله به یقین قطعی و اشتباه حاکم شرع پی نبرده این اطاعت لزوم دارد. در اشتباه قطعی و مسلم که مثل روز و آفتاب روشن باشد دیگر اطاعت لازم نیست.
دقت کنید مسائل اجتماعی و عام، نه این که همه چیز مربوط به اوامر حاکم شرع است و تشخیص صحیح یا اشتباه در اینگونه مسائل نیاز به خبرویت بالایی دارد و تازه این تشخیص هم یک نظر است در مقابل یک نظر دیگر که از جانب دستگاه رهبری ابراز شده و آنهم مبتنی بر نظرات کارشناسان بوده است و نتیجه این که بطور قطع و یقین نمی توان به فهم اشتباه رسید. مثلاً در اقتصاد یک نظریه حذف یارانه ها بوده و نظر مخالفی هم وجود داشته و نظر کارشناسانه و حذف یارانه تا به سرانجام نرسد نمی توان به طور قطع اشتباه یا عدم آن رسید بلکه در همان صورت هم تشخیص مشکل است. چون باید در یک مورد خاص هر دو نظریه تجربه بشود تا بتوان بطور قطع فرق و اختلاف و درست و اشتباه را دریافت و این هم ممکن نیست. در هر صورت بدون اینکه ادعای عصمت وجود داشته باشد هر نظر حاکم شرع حجت است. مگر این که یقینی که بتوان بر آن تکیه قطعی کرد پیدا بشود.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای