پاسخ به سوال در مورد مسائل اعتقادی
سوال:
سلام جناب استاد بنده بعد از تحصیل فلسفه در بسیاری مسائل دینی دچار اشکالاتی هستم،مثلا قائلم اگر کسی به وحدت وجود قائل باشد که حق است دیگر اساسا دعا کردن توجیهی ندارد و یا عصمت به هیچ وجه قابل اثبات عقلی نیست و مانند این ها، چه کنم؟ آیا اصلا این ها اشکالی دارد؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، دانشجو فلسفه ميخواند كه بر عقايد مسلط شود و عقايد خود را برهاني كند. نميدانم چرا فلسفه اين اشکالات را براي شما پيش آورده است. البته فلسفه غربي پر از اشكال است و بعضی اساتید آن هم پختگي لازم را ندارد. اگر فلسفه اسلامي خوانده ايد و خوب فهميده باشيد بسياري از اشكالات را خودتان جواب مي دهيد. در هر صورت بايد بكوشيد و راه پيدا كنيد براي حل اشكالات. واقعا دين ما اصول عقايدش برهاني و مستحكم است، اما اين را بايد پيدا كنيد، اگر زحمت هم داشته باشد، تحمل كنيد تا ان شاءالله به يقين و آرامش برسيد.
اگر معناي دقيق وحدت وجود را بدانيد و بدانيم هيچ مشكلي در هيچ جا به وجود نمي آيد. رساله اي در اين موضوع مرحوم آيت الله رفيعي قزويني دارند، آن را بدقت بخوانيد.
مرحوم علامه طباطبائي رضوان الله عليه كلام بسيار پخته اي در اين زمينه دارند كه فكر مي كنم راه گشا و حل كننده مشكل است و آن اينكه جهان وجود عبارت است از خداي متعال و فعل او پس موجود است. فعل خدايند خلق خدايند صنع خدايند اگر خلق خدا دعا كند چرا توجيهي نداشته باشد، آن هم اين نوع خاص از خلق كه با دعا رشد مي كند و به خداي متعال تقرب مي جويد.
عصمت به مسئله ي وحدت وجود ربطي ندارد. اين مسئله به عالم خلق مربوط است كه داراي وجود واقعي هستند، علاوه بر اين ها دلايل عصمت هم اگر آدم فكر كند و اگر تجربه اي در زمينه هدايت مردم داشته باشد ميفهمد كه دليل كافي است و قانع كننده است.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای