پاسخ به سوال در مورد مسائل اعتقادی
سوال:
سلام علیکم
با عرض ادب و احترام

آیا مداومت بر زیارت عاشورا مانند بعضی از اذکار مثل ذکر لااله الا الله تبعات دنیایی دارد ؟
دوستی میگفت شخصی مدتی بر زیارت عاشورا مداومت داشتند و با وجود اینکه ذاکر انسان خوب و مومنی بود در این مدت بلا و مصیبت از در و دیوار میرسید.
آیا این حرف می تواند درست باشد ؟
می توان گفت خواندن زیارت عاشورا ، انسان را به محیط ابتلائات وارد میکند تا انسان به مقام قرب ائمه اطهار و خداوند متعال برساند ؟
یا با انجام چهله زیارت عاشورا و در صورت مصلحت براورده شدن حاجت، بعد از آن دچار ابتلائات می شویم؟

سوال دوم اینکه در جایی خواندم
اذکاری مانند زیارت عاشورا سنگین است و انسان برای هر حاجتی که مادی باشد نباید سراغ مثلا زیارت عاشورای به این سنگینی با چنین محتوایی برود تا خدا فلان حاجت مادیش را بدهد.
ما باید این توسلات بزرگ مانند زیارت عاشورا و این قسمهای سنگین را به خاطر دعاها و حاجتهایی که در درون آن ادعیه ذکر شده بخوانیم، برای فرج امام زمان، برای رفع مشکلات معنوی و بدبختیه معنویه و فقر ذاتیه خودمان بخوانیم، برای هدایت مردم، برای عاقبت بخیری بخوانیم، زیارت عاشورا را می خوانند تا به مقام محمود برسند، زیارت اهل بیت می روند تا به مقام شفاعتشان برسند، هر چند که حوائج مادیمان را باید از اهل بیت بخواهیم ولی باید بدانیم با چه قسمی با چه عباراتی، داریم چه حاجتی را در خواست می کنیم.

و حاجات مادی را به واسطه ی مقربین درگاره خداوند و ائمه مانند مشایخ عظام و شهدا بخواهیم

از شما میخواهم نظر خود را بیان کنید و آیا چنین تفسیری را تائید می کنید؟
همچنین نظر مرحوم آیت الله حق شناس در این رابطه چه بود؟
درست است که برای حاجات مادی مانند ازدواج و اشتغال و منزل و فرزند و....از چهله زیارت عاشورا و توسل به امام حسین کمک بگیریم یا در این رابطه همت بالاتری داشته و افق های بالاتری را دنبال کنیم؟
و من الله توفیق

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله ،

اگر این اعمال مشکلی برای انسان پیش بیاورد قاعدتاً مشکلاتی است که برای برطرف کردن گناهان و موانع تقرب و رسیدن به قرب خدا و ائمه می باشد و خواندن زیارت عاشورا برای همه حوائج مانعی ندارد بشرطیکه با شرائط کامل آن و ترک گناهان همراه باشد.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای