پاسخ به سوال در مورد مشاوره ی ازدواج
سوال:
سلام.
سوال اول)میخواستم بدانم آیا علاقه به تحصیل و داشتن تحصیلات عالی و دانشگاه خوب ملاک مناسبی برای ازدواج است؟ من چون خود علاقه شدید به تحصیل دارم و در دانشگاه شریف درس میخوانم احساس میکنم این امر موجب شده تا این ملاک را انتخاب کنم.چون احساس میکنم درک دو طرفه حاصل نمیشود در صورت نبود این ملاک. از طرفی ترس دارم که ملاکم الهی نبوده و مورد غضب الهی واقع شوم.
سوال دوم)من در ارتباط با نامحرم خود را محدود کرده ام و در صورت لزوم سعی میکنم صحبت کنم و در محیط دانشگاه حتی سلام هم به همکلاسی ها نمیدهم..ولی این از نظر بقیه سختگیری اضافی است به طوریکه من خواستگاری داشتم که ایشان خیلی مومن بودند اما خب در محل کار به اسم یکدیگر را خطاب میکردند(دلیلشان این بود که همه اینطوری هستند در آن مکان) و دسته جمعی برون میرفتند و من به همین دلیل ایشان مورد قبولم نبودند ولی اطرافیان مرا متهم به سختگیری کرده و در حال حاضر به شدت عذاب وجدان دارم و نمیدانم آیا رد ایشان کار درستی بوده یا نه؟
سوال سوم)من عموما در جلسات خواستگاری توجهی به قیافه ندارم و به نظرم اگر ملاک ایمانی و اخلاقی و خانوادگی و تحصیلی باشد آن انسان به دل میشیند و مهم ظواهر اسلامی اعم از محاسن است. آیا این نظر درست است؟
آیا باید به نوع لباسی که اشخاص به تن دارند هم توجه کرد؟
سوال چهارم) من از پذیرفتن خواستگار به صورت حضوری تا حصول درصد بالایی از معیارها جلوگیری میکنم چون اصلا از لحاظ ذهنی توانایی ندارم که با چندین مرد صحبت کنم و بعد تمام.راهکاری برای ارامش ذهنی ارایه دهید ممنون میشوم.چون واقعا زندگیم را مختل میکند عذاب وجدانهای شدید.

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله ،

سخت نگیرید این فضیلت است اما سخت نگیرید اگر کسی از جهات اخلاقی حوب است ولی دیپلمه هست این مورد خوبی است شما که با تحصیلات او ازدواج نمی کنید . وظیفه ات را داری انجام می دهی و خوب است اینکه اون خواستگار را رد کردید کار درستی نبوده و رابطه ایشون که با همکاراش که سلام می کرده و به اسم کوچیک صدا می کرده درست نبوده ملاکتان در ازدواج ملاک خوبی است . همه جزء جزء عوامل شناخت شخصیت است لباس کفش نشستن برخاستن همه این جزها را در نظر داشته باشید اشکالی ندارد عیبی ندارد اما این مقدار سخت گیری که شما می کنید نتیجه اش همین مشکلات است .

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای