پاسخ به سوال در مورد مسائل فرهنگی
سوال:
با سلام واحترام.در ابتداء سوال تقاضا دارم در صورت امکان جواب این نامه را با توجه به کمی وقت و نزدیک بودن ماه محرم مسولین سایت زودتر به دستم برسانند. با تشکر سلام و رحمت خدا بر استاد عزیز. در شهر اهواز هیئتی داریم که با توجه به نزدیک شدن ماه محرم برنامه مفصلی انشالله برگزار خواهیم کرد.میخواستم راهنمایی بفرمایید برای عمق بخشیدم بیشتر به این مراسمات چه کارکنیم.هدف ما صرفا این نیست که هیئت شلوغ بشود و یک عده فقط سینه بزنن.می خواهم امام شناسی بشود و خط دهی.اما کاملا غیر محسوس ولی تاثیر گذار بدون افتادن به ورطه کارهای تکراری و پرهزینه بی نتیجه.کاری نو و جذاب،چون بیشتر شرکت کنندگان جوان هستند و منطقه بالانشینی است. با تشکر از استاد عزیز

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله،
مسئله اول در اداره جلسه اين است كه بچه‌هايي كه به جلسه مي‌آيند همه از شما راستي و درستي ببينند. اخلاق خوب را ببينند. هرگز مشاهده نكنند كه شما براي خودت مي‌زني و مثلاً كسي كه احترام به شما نگذاشته از جلسه بيرون مي‌كني.
مسئله دوم اين است كه شما سينه‌زني را با كمال‌گري و خوبي داشته باشيد از آن چيزي نكاهيد اما بكوشيد اشعاري كه مقدمه بعنوان روضه خوانده مي‌شود و در اشعار مربوط به سينه‌زني كاملاً دقت كنيد كه دروغ و بدآموزي نداشته باشد. اين مهم است.
مسئله سوم: مي‌توانيد اگر خودتان مداحي مي‌كنيد وسط سينه‌زني چند لحظه سينه زدن را متوقف كنيد و مثلاً در مورد نماز يا مسائل اجتماعي مثل حجاب يا دفاع از نظام اسلامي يا احترام پدر و مادر دو سه كلمه دو سه جلمه صحبت كنيد. با اين عنوان كه ما سينه مي‌زنيم كه خيلي قيمت دارد و مورد رضاي خداي متعال است اما اگر در نماز كوتاهي كنيم زحماتمان به باد مي‌رود و اگر حجاب در خانواده ما نباشد امام حسين از ما راضي نيست و امثال اين جمله.
مسئله چهارم: بچه‌ها بايد مسئله بدانند حتماً كسي را بيابيد كه مسئله بداند و براي بچه‌هاي جلسه شما مسئله بگويد ـ اگر مسئله‌گو كاملاً وارد باشد و زبان و بيانش خوب باشد مي‌تواند حتي نيم ساعت هم مسئله بگويد هم بدرد مردم بخورد و هم خسته نشوند. اين را دنبال كنيد مهم است.
مسئله پنجم: جلسه واعظ مي‌خواهد اما واعظ درست و باسواد پيدا كرديد بياوريد و استفاده كنيد و اگر يافت نشد نادرست و كم‌سواد مفيد نخواهد بود. اين هم بسيار مهم است.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای