پاسخ به سوال در مورد مشاوره ی خانوادگی
سوال:
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و آرزوی توفیق 1. من همیشه در خانه با مادرم مشکل دارم، یعنی نهایتا یک ساعت رابطه ی ما خوب و محترمانه می ماند و بعد از آن حتما مشاجره خواهیم داشت که به بی احترامی من منجر می شود و ناراحتی مادرم. به خاطر این گناهم بارها گرفتار عقوبت های سنگین دنیا شده ام و توبه کرده ام ولی باز هم کاری می کنند که توان گذشت و سکوت ندارم. رفتارهای ایشان برای من غیر قابل تحمل است مثل گشتن همیشگی کیف و گوشی ام، گیر دادن های زیاد و بیجا، دعوا کردن من برای انجام کاری که خودشان هم انجامش نمی دهند، فراموش کردن حرف هایشان، همیشه همه چیز را گردن دیگران انداختن، راز نگه نداشتن، بدبینی و تهمت و تحقیر و ... ایشان غیر قابل تغییر هستند. بنده با بقیه و در بیرون از خانه به گفته ی دیگران اخلاق خوبی دارم و هیچ وقت از کسی عصبانی نمی شوم و درست برخورد می کنم، اما با مادرم که از همه مهم تر هستند نمی توانم مدارا کنم. خودم هم هر بار دلم برای ایشان می سوزد... لطفا راه حلی بدهید ... 2. در جواب یکی از پرسش ها فرموده بودید برای ازدواج باید از مادر دختر تحقیق کرد. با وجود این ویژگی ها در مادرم چطور می توانم خودم زندگی خوبی داشته باشم و از این صفات مبرا شوم؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:سلام علیکم و رحمة الله،
1 - در هر صورت شما بی صبری و بی تحملی می کنید و جنگ را براه می اندازید مادر شما مریض است مریض اخلاقی و روحی اگر شما با او مخالفت کنید و جنگ کنید و مقابله کنید یعنی همین راهی که اینک می روید شما هم به یک مریض روانی تبدیل می شوید مانند مادرتان بلکه بدتر، شما چاره ای جز تحمل و سکوت و هضم حرفها و اعمال ایشان ندارید. یعنی باید همه حرف ها را باد هوا بدانید همه کارها را نبینید اگر بتوانید رفتار و اعمال و حرفهای ایشان را هضم کنید و مهم ندانید یک قدم بزرگ در پرورش روح خودتان برداشته اید. البته این قدم مشکل است اما پیروزی بزرگی نسبت به خودتان داشته اید.
2 - سعی کنید ساعات غیر درسی خودتان را بشکلی پر کنید که با ایشان برخورد نداشته باشد. مثلاً در بیرون کلاس بروید کلاسهای مفید مثلاً زبان یا در باشگاه ورزشی اسم بنویسید و به ورزش بپردازید یعنی بکوشید ساعات کمتری در خانه بگذرانید. مقداری از وقت خانه را به عبادت و نماز و دعا و زیارت بگذرانید که هم در ایجاد آرامش مؤثرند و هم با توسل به اولیاء خدا در مورد ایشان در ایشان آرامش ایجاد کنید. در هرصورت این جنگ و برخورد و بی احترامی و سوزاندن دل ایشان بسیار بد است و برای شما و زندگی آینده شما تأثیر بد دارد. و بهترین راه نجات شما ازدواج است. البته حساب شده نه با عجله و عاقبت نیاندیشید، که از چاله به چاه بشود و این دوری انشاءالله باعث دوستی بیشتر می شود . پیدا کردن کار مناسب و سالم هم می تواند مقدار زیادی از بار شما را کم کند.
و بالاخره بعد از همه حرفها نزدیکترین راه تحمل و صبر و بردباری خود شماست که برای بار دوم به شما عرض کردم. خداوند متعال برای شما گشایش برساند اگر شما در برخورد با مادر صحیح و عاقلانه – نه اینطور که تا بحال کرده اید- عمل کنید انشاءالله مسئله زندگی خوبی داشته باشید البته لازم است کارهای گذشته خودتان را رفته رفته بشکلی جبران کنید.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای