پاسخ به سوال در مورد مشاوره ی خانوادگی
سوال:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
دختری هستم 35 ساله و فرزند آخر خانواده. خانواده ما کاملا مذهبی و معتقد و مرحوم پدرم بسیار متدین و اهل نماز شب، مسجد و دعا و ... بودند. مرحوم مادرم هم بسیار مظلوم و بی آزار بودند.
متاسفانه ازدواج خواهر بزرگ تر من که الان سن شان هم زیاد شده و نزدیک به 50 است به خاطر اختلافات مادر و پدرم و شاید در برخی موارد هم اشتباه و لج بازی خودش انجام نشد. بعد از آن زندگی ما سیاه شد. خواهرم هم با مادر و پدرم رفتار بسیار بدی داشت و هم به طرز آشکاری مانع ازدواج من شد.
من در دوره ای از زندگی م بسیار اهل علم، باانگیزه و اعتقاد بودم و خواستگاران بسیار خوبی هم داشتم که متاسفانه خواهرم با بهانه های زیاد و عیب گرفتن از خواستگاران من و به روش های نامحسوس دیگر مانع ازدواج من شد.
من بسیار به مادر و پدرم علاقه داشتم و بسیار برای آن ها دعا و طلب مغفرت می کنم. آیا ممکن است طلب مغفرت من برای مادر و پدرم بار گناه آن ها در زمینه ازدواج خواهرم را به من منتقل کند؟
از حدود ده سال قبل در زندگی ما مشکلات زیادی پیش آمد، هم ضرر مالی در فروش خانه و بعد از آن بیماری مادر و پدرم که منجر به فوت شان هم شد. حدود بیست سال قبل هم یکی از دوستان برادرم خوابی دیده بود و تعبیرش را پرسیده بود و در کاغذی نوشته و به صورت ناشناس به ایشان رسانده بود که مشکل بزرگی در زندگی شان پیش می آید که بر سر خواهر بزرگ شان است بگویید از دوستان به ظاهر دوست بپرهیزند . فامیل هم متاسفانه خیلی در زندگی ما هستند و خواهرم از آن ها خط و روش می گیرد.
نکته دیگر این که من دیگر همت و انگیزه های قبل را برای پیشرفت علمی ندارم و از این موضوع خیلی ناراحتم. موضوع ازدواجم هم الان که 35 ساله شده ام حل نمی شود. همچنان اهل دعا، توسل و مسجد هستم اما همت و انگیزه ای برای شروع کار جدی و یا تحصیل ندارم و مشکلاتم حل نمی شود.
به خاطر آزار و اذیت و بی احترامی هایی که دو خواهر و یک برادرم با من و برادر بزرگ تر و در گذشته با مادر و پدرم داشته اند و همچنان به فتنه انگیزی در خانواده ادامه می دهند، رابطه ام را با آن ها نزدیک به صفر رسانده ام و من و برادرم تنها چند بار معدود در سال با آن ها رفت و آمد می کنیم.
اول این که نگران مساله صله رحم هستم اما حقیقتا رابطه بیش تر با آن ها را عاقلانه نمی دانم. دوم این که گاهی که با برادر بزرگ ترم در مورد خطاهای این دو خواهر و برادرم نسبت به خانواده و مادر و پدرم صحبت می کنیم آیا غیبت محسوب می شود؟
لطفا بفرمایید چه کار کنم؟

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله ،

وقتی آن ها شما را اذیت می کنند ، جدایی شما از برادران و خواهران که شما را آزار می دهد اشکال ندارد ، البته باز هم آن ها را دعا کنید . برای پدر و مادر هم دعا کنید که بار آن ها نیز به این واسطه سنگین است

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای