پاسخ به سوال در مورد مشاوره تحصیلی
سوال:
با عرض سلام و خسته نباشید دانشجوی سال آخر کارشناسی هستم. می خواستم بدونم اولا آیا درس خواندن جدی و دوری از سرگرمی ها برای هر چه بهتر فراگیری دروس واجب شرعی می باشد؟اگر هست یا نیست لطفا حد وحدود برای جلوگیری از افراط و تفریط را مشخص بفرمایید؟ ثانیا گفته شد نگاه به نا محرم مانع کمال است، با توجه به اینکه برای ما گاهی ضرورت پیدا می کند با نامحرم صحبت کنیم، کسانی هم سن هستند یا نیستند،نگاه نکردن در گفت وگوی رو در رو دور از ادب تلقی می شود ،تکلیف چیست؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم ورحمة الله،
1- درس خواندن در حد عادی که برای اداره زندگی و سربار نبودن لازم است حتی ممکن است واجب شرعی باشد اما بیشتر از آن برای پیشرفت کشور خیلی جدی درس خواندن جزء وظایف اجتماعی است در این صورت گاه که چنین مرحله ای برای حفظ کشور لازم باشد این مرحله هم واجب می شود و اگر به این درجه نباشد مستحب خواهد بود در هرصورت درس خواندن باندازه توان بسیار خوبست .
2- در ملاقات با خانم ها در هر صورت هم سن باشد و یا غیر هم سن موقع صحبت کردن به صورت او نگاه نکنید مرجع شما در مورد مسئله نگاه به نامحرم در صورتی که قصد لذت نباشد چه می گوید(تحقیق کنید ورساله مربوط به دانشجویان را مطالعه کنید) اگر جایز می داند البته به گردی صورت، در این حد صورت ، می توانید گاهی به صورت، بدون قصد لذت ، نگاه کنید یعنی گاهی سر را پایین بیندازید و گاهی هم صورت را بالا بیاورید و به صورت او نگاه کنید ، و این در صورتی است که مرجع اجازه نگاه بی لذت می دهد – اما اگر نمی دهد به هیچ وجه نگاه نکنید و لو اینکه دور از ادب تلقی بشود.
3- بنابر این اگر نگاه ممنوع نباشد و حواس مرا پرت نکند مانع راه کمال نخواهد بود بویژه وقتی این مقدار اندک از نگاه لازم باشد و نشانه ادب محسوب شود یعنی وجه معقولی داشته باشد.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای