پاسخ به سوال در مورد مسائل تربیتی
سوال:
سلام، حاج آقا پرسش من درباره مسئله نگاه هست: حدود نگاه به نامحرم برای خانمها و آقایان چگونه است، مثلا من خودم خیلی سعی میکنم از روی عمد به نامحرم نگاه نکنم و تقریبا موفقم اما مسئله نگاههای ناخواسته هست در دانشگاه،تاکسی و خیابان و....یک لحظه که آدم حواسش نیست اون چیزی را که نباید ببینه میبینه، مثلا شما تصور کنید قیافه بدی هم ندارم یک لحظه چند تا دختر به آدم زول میزنند و سنگینی نگاهشان را وقتی سر آدم پایین هست حتی حس میکنم، در اینجا چه باید کرد؟ در دانشگاه و شرکتهای خصوصی و دولتی اکثر متصدیان انجام کارها خانم هستند چون حقوق کمتری میگیرند، در اینجا هنگام مراجعه باید سر پایین باشد یا چشم پایین باشد به چه ترتیب که هم خدا راضی باشد هم رفتار عجیبی که موجب جلب توجه دیگران بشه از آدم سر نزند؟ با تشکر التماس دعا

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، اینکه کوشش می کنید که نامحرم را نگاه نکنید بسیار خوب و مبارک است انشاءالله بمرحمت خدا قبول باشد و خدای متعال از شما راضی بشود. و باقی بماند و شما این را از خدا بخواهید که پایدار بمانید مسئله این است که شما نباید بطور مستقیم به نامحرم نگاه کنید. بنابراین لازم نیست که سر پایین باشد بلکه اتفاقاً من فکر می کنم باید سر را کاملاً بالا بگیرید اما چشم را در صورت و دست و سروگردن نامحرم ندوزید و این کار حرام است. اینکه چند تا دختر به آدم زل می زنند امتحان بزرگی برای آن جوان است که از کسی که خواهان اوست و به او چشم دوخته چشم می پوشد و اینجاست که ارزش آدمی بالا می رود. اینکه کسانی به اشتیاق و شهوت به آدم نظر می کنند او هم با همان اشتیاق و شهوت به آنها نگاه می کند. آنها به دنبال شهوت می آیند و او به دنبال شهوت می رود. چیزی است که در عالم حیوانات دائماً اتفاق می افتد اما آنچه عمل انسانی است و فقط در عالم انسانی اتفاق می افتد این است که از یکطرف شوق و شهوت وجود داشته باشد و از سوی دیگر پاکی و عفت و ایمان و خودداری نشان داده شود در اینجاست که انسان، انسان خواهد بود و از فرشتگان بالاتر خواهد رفت.
در هر صورت همینکه شما بطور مستقیم به نامحرم چشم ندوزی کافی است و لازم نیست سرپایین باشد. البته مشکل است اما اگر آدم بطور جدی به وظیفه عمل کند خدای متعال برای او گشایشی می رساند انشاءالله موفق باشید و خدا شما را در این امتحانات کمک کند.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای