پاسخ به سوال در مورد مسائل تربیتی
سوال:
با عرض سلام و سته نباشید خدمت شما استاد گرامی، حقیر دچار عجب و خودپسندی و خود بزرگ بینی بوده و معمولا دیگران دسته پایین میگیرم، علت چیست و راه حل آن چه می باشد؟ همچنین آیا حدیثی به این مذموم داریم که اگر خطر گرفتار شدن به عجب برای مومن نبود، خداوند هیچگاه او را رها نمی گذاشت تا گناه کن؟ باتشکر

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله ،عجب و خودپسندی یعنی این که آدم کار خودش و رفتار و اعمال و اخلاق خود را می پسندد و عیبی در آن نمی بیند و نمی تواند انتقادی بشنود- حال برای معالجه باید شخص به رفتار و اعمال خودش دقت کند و با دستورات شرعی و اخلاقی و رفتار افراد شایسته و برجسته مقایسه کند ناگزیر به نقص و عیب و ایراد خودش واقف می شود. اگر این کار را دائماً انجام بدهد رفته رفته از آن صفت و فکر و خیال دور می شود- در مورد تکبر و خود برتر بینی هم دستوراتی در کتابهای اخلاقی آمده اگر شخص همت انجام آنها را داشته باشد رفته رفته معالجه می شود. از جمله گفته اند: سعی کند نسبت به همه پیش سلام باشد.
در مجالس در جایی بنشینید که کمتر از شأن اوست مثلاً در عزاداری امام حسین (علیه السلام) خدمت عموم مردم کند چای بدهد، ظرف بشوید، کفش جفت کند به کتابهای اخلاقی از جمله چهل حدیث مراجعه کنید. حدیثی که سؤال کرده اید وجود دارد و قاعدة از نظر مضمون و معنا درست است.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای