پاسخ به سوال در مورد مسائل تربیتی
سوال:
سلام علیکم
برادر 22 ساله ای دارم که متاسفانه بسیار مغرور است. ایشان حتی نسبت به پدر و مادرم هم بی احترامی و دادوبیداد میکند و حتی اگر از بیرون بیایند و درازکش باشد بلند نمیشود و باید حتی والدینم به او سلام کنند. گاهی حتی ماشین را از پدرم میگیرد و میگوید چرا من پیاده بروم تو پیاده برو! و تمام اینها درحالی است که باید دیگران نهایت احترام را به او داشته باشند و برای خودش جایگاهی قایل است. و بارها شنیده ام که میگوید من هرکسی نیستم، من شخصیتی دارم و... . متاسفانه حالت روحی ایشان با حضورشان در دانشگاهی که نمیخواهم نامش را ببرم (این دانشگاه روحیه غرور را بیشتر میکند) بیشتر شده. و کلا حالت غرور در ظاهر ایشان هم نمایان است و همین امر کم کم باعث تنهایی ایشان در جمع خانواده و حتی ذوستان شده و میشود.
البته ذکر دو نکته حایز اهمیت است؛ پدرم در دوران کودکی و نوجوانی ایشان به شدت ایشان را تکریم میکرد و عتاب و خطابی در کاری نبود و ایشان به طور معمول اجازه هر عملی را داشت. حتی اگر نصف شب به منزل می آمد هم مورد سوال قرار نمیگرفت و این درحالی بود که حتی مادرم اجازه رفت و آمد به بیرون به راحتی نداشت و کلا برادرم جایگاه ویژه ای داشت. و مسیله دوم اینکه پدرم الان بر این عقیده است که ایشان ذاتا همین روحیه را دارد (باتوجه به اینکه برخی اطرافیانمیان چنین اند) و فقط باید با او با مماشات رفتار کرد و در برابرش سکوت کرد تا در محیط خانواده بماند و فرار نکند و یا بلایی سر خودش نیاورد.
حال سوال من این است که با ایشان باید چگونه رفتار کرد؟
والدینم در مقابلش چه کنند؟
آیا فرصت تربیت ایشان و تغییر ایشان تمام شده و فقط باید مماشات کرد؟
با تشکر فراوان

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله ،

وقتی پدر خانواده این گونه فکر میکرد که باید با او مماشات کرد شما چه کاری میتوانید بکنید؟! شما حداکثر میتوانید به او نصیحت کنید که آن هم سودی ندارد. روزگار باید او را ادب بکند که ممکن است دیر بشود. در هر صورت برای ادب شدن،خود شخص باید بخواهد .

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای