پاسخ به سوال در مورد توصیه ها
سوال:
باسلام.بنده الان که به گذشته مینگرم میبینم که مقدارزیادی حق الناس برگردن دارم شامل شاید120میلیون تومان حداکثرمادی ومقدارزیادی غیبت دیگران وآزاردیگران وتهمت به انها.چه کنم پشیمانم میخواهم جبران کنم قبل ازاینکه باکوله باری گناه بمیرم.خواهشمندم توصیه ای برای ادای قرضهابفرماییدوبگوییدبرای ان قسم دیگرازغیبتها وغیره که نمیتوانم به افرادبگوییم ورضایت بدست اورم چه کنم؟ایاازطرف انهاستغفارکنم یاچیزدیگر؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:سلام علیکم و رحمة الله،شما به بزرگی و زیادی حق الناس نگاه می کنید و می ترسید و این ترسی است که شیطان ایجاد می کند. شما چاره ندارید باید همه این حق ها درست و دقیق بپردازید و حلالیت بطلبید تازه ممکن است چیزهایی باشد که الان بیاد ندارید اصلاً نترسید اصلاً تردید نداشته باشید. شروع کنید ذره ذره پیش بروید. البته وقتی شروع کردید ممکن است شیطان ناراحتی و مانع پیش بیاورد بازهم نهراسید و ادامه بدهید. انشاء الله یک روز می بینید که بیشتر راه را رفته اید و بیشتر حقوق را پرداخته اید و حلالیت گرفته اید یک روز دیگر هم انشاء الله خواهید دید که همه چیز درست شده است.
برای غیبت ها و امثال آن حلالیت کلی بگیرید. مثلاً می گوئید: ببخشید من اگر چیزی گفتم یا کاری کردم مالی غیر مالی مرا حلال کنید. طرف بگوید حلال کردم مسئله حل شده است. البته از طرف آنها استغفار هم بکنید. البته مراجع بزرگ تقلید معمولاً استغفار را کافی می دانند.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای