جلسه پنجشنبه 9/3/92 ( موجوديت اخروي )
جلسه پنجشنبه 9/3/92 ( موجوديت اخروي )
آقا اگر شما امر به معروف کنید، سرمایه دار می شوید. ترستان می ریزد و شجاعت پیدا می کنید. اگر انسان شجاعت پیدا کند، سرمایه دار بسیار بزرگی است...

أعوذ باللهِ من الشَّیطانِ الرَّجیم. بسم اللهِ الرَّحمن الرَّحیم. الحَمدُ للهِ رَبِّ العالمین وَ لا حَولَ وَ لا قوَة إلا بالله العَلیِّ العَظیم وَ الصَّلاة وَ السَّلام عَلی سَیِّدِنا وَ نبیِّنا خاتم الأنبیاء وَ المُرسَلین أبِی القاسِم مُحمَّد وَ عَلی آلِهِ الطیِبینَ الطاهِرینَ المَعصومین سِیَّما بَقیة اللهِ فِی الأرَضین أرواحُنا وَ أرواحُ العالمینَ لِترابِ مَقدَمِهِ الفِداء وَ لعنة الله عَلی أعدائِهم أجمَعین إلی یَوم الدّین

ما از جوان ها توقع داریم همان سه سبحان الله را در رکوع  و سجده بگویند اما درست بگویند. صبح که از مستی خواب بلند شده و یک وضویی گرفته و خیلی برایش زحمت ایجاد کرده و بعد هم می خواهد در دو دقیقه نماز بخواند، اگر همین سه بار سبحان الله را بگوید کافی است. فقط صحیح بگوید. نیمی از آن را در راه نگوید. بعد برای کسانی که سن شان کمی بیشتر است و حوصله دارند، بگوییم. بعد از نماز مستحب است که سه بار الله اکبر بگوییم. اگر همین سه الله اکبر را بگویید، برای نمازتان تعقیبات خوانده اید. نماز تعقیبات دارد که تعقیبات در قبولی نماز و قوت پیدا کردن نماز موثر است. نماز انسان هرچه قوی تر باشد، توانایی اش برای مقابله با گناه بیشتر است. هرچه نماز قوی تر باشد، نماز جان دار تر باشد، توانایی برای مقابله با گناه بیشتر می شود. یک کار برای اینکه نماز انسان بهتر باشد، تعقیبات است. اولین تعقیبات نماز سه بار الله اکبر گفتن است. اگر انسان دستش را هم بالا بیاورد، بهتر است. در خود نماز هم یک مجموعه ای تا بیست و نه بار گفته اند. تا بیست و نه تکبیر داریم. یکی تکبیره الحرام است که واجب است و رکن نماز است و بقیه مستحب است. البته می گویند این الله اکبری که انسان می گوید و به رکوع می رود مهم تر از بقیه است. یعنی حمد و سوره که تمام شد الله اکبر می گوید و به رکوع می رود. اینها خیلی زحمت ندارد. سعی کنیم لا اقل بعضی از این تکبیر ها را بگوییم. اینها زینت نماز است. نماز انسان تزیین می شود. سر سفره خوراک مرغ که می گذارند دورش را تزیین می کنند. اینها هم تزیین نماز است.

در مورد به حکومت رسیدن امیرالمومنین مردم می گویند به خلافت رسید و ما می گوییم به حکومت رسید. ایشان از ابتدا خلیفه پیامبر بود. هیچ گاه خلافت ایشان به هم نخورد. ایشان خلیفه پیامبر بود و وظایفش به عنوان خلافت را انجام میداد. ایشان چون خلیفه پیامبر است یک وظایفی دارد و وظایف شان را به عنوان خلیفه پیامبر انجام می دادند. آن که نداشت و از ایشان گرفته بودند حکومت بود. می گویند اولین بار بعد از اینکه امیرالمومنین به حکومت رسید، خب امام و خلیفه و حاکم است، بنابراین در نماز جماعت امام است. در اولین نمازی که ایشان خواند، مردم گفتند نماز پیغمبر را به یاد ما آورد. در طول بیست و پنج سال نماز آن آقایان دیگری که در مسجد پیغمبر و بقیه مکان ها نماز خوانده بودند، یک کمی به نماز پیغمبر شباهت نداشت.  از روایات درجه اول اهل سنت است. در صحیح بخاری آمده که نماز ایشان ما را به یاد نماز رسول الله انداخت. یکی این بود که در هر حرکتی که در نماز انجام می دادند، تکبیر می گفتند. مثلا قبل از رفتن به رکوع الله اکبر می گفتند. بعد به سجده رفتند و هنگام برخاستن از سجده هم تکبیر گفتند و بلند هم تکبیر می گفتند. دستشان را هم تا کنار گوششان بالا می آوردند. عرض کردیم اینها زینت نماز است. خب. بعد هم یک سجده شکر به جا آوردند. دستور سجده شکر در پایان تعقیبات است. اما اگر آدم حالش را نداشت یک سجده شکر مختصر که بگوید شکرًا لله، شکرًا لله، شکرًا لله. این می شود سجده شکر. سجده شکر در قبولی نماز موثر است. برای اینکه نماز کامل شود و نقص های آن برطرف شود، سجده شکر موثر است. روایاتی که درمورد سجده شکر داریم می گویند نماز را تکمیل می کند. چقدر طول می کشد؟ اصلا شکرًا لله هم نمی خواهد بگویید. اگر فقط سه بار بگویید شکرًا هم کافی است. شکرًا در زبان عربی یعنی متشکرم. اگر کسی برای عمره یا حج به مکه مشرف شده باشد، برخورد کرده است. شکرًا یعنی تشکر می کنم. برای چه تشکر می کنم؟ اول اینکه توانستم نماز بخوانم و برای همه نعمت های تو. اگر توانستم یک روزی را بدون گناه به پایان برسانم جای شکر دارد دیگر. شکرا شکرا شکرا. اگر انسان بخواهد نعمت های خدا را بشمارد، نمی تواند. بنابراین وقتی می گویم شکرا همه نعمت ها را در نظر می گیرم. خدایا به خاطر همه نعمت ها تشکر می کنم. ایشان می فرماید که عفوًا عفوًا هم داریم؟ خب این هم می شود. بعد از شکر انسان می تواند عفوًا بگوید كه طلب بخشش است.

بحث در رابطه با بهشت بود. این کتاب مقالات آقای محمد شجاعی است. از علمای بزرگ و استاد مسائل اخلاقی هستند. فکر می کنم الان هم تهران باشند. یک عبارت ممتازی اینجا دارند. این را می خوانیم که به بحث های گذشته مان مربوط است و بعد هم انشاءالله بحث امروز را عرض می کنیم. اگر خدا کمک بکند. می گوید: موجودیت اخروی یک انسان، دقت کنید. موجودیت اخروی یک انسان. الان که ما اینجا هستیم یک موجودیتی داریم. بدن بخشی از موجودیت ماست. البته برای ما همه موجودیت ماست. همه موجودیت من برایم بدنم است. چرا؟ چون آن حاکم مطلق است. بدن بر من حاکم است و حاکم مطلق است. حالا انشاءالله شما که اینگونه نیستید. بخشی از موجودیت یک انسان بدن اوست و بخشی روح اوست و بخشی جانش است و افکار و اخلاقیاتش است. اما موجودیت اخروی به گونه دیگری است. ساختمان آن عالم به گونه دیگری است. موجودیت اخروی یک انسان عبارت است از تنش؟ نه. دیگر تنش نیست. نه اینکه تن ندارد. اما موجودیتش آن نیست. حالا یک نوع دیگر بیان کنیم. موجودیت یعنی چه؟ مثلا می گویند موجودی شما چقدر است؟ اگر بخواهیم به زبان بازار سخن بگوییم می پرسند موجودی حساب شما چقدر است؟ اینگونه. یعنی می پرسند سرمایه شما چیست. سرمایه ما در عالم آخرت بدن ماست؟ نه آنجا آن سرمایه نیست. پس چیست؟ موجودیت اخروی یک انسان عبارت است از مجموع عقاید و افکارش. عقاید شما بخشی از موجودی شماست. من در حساب بانکی آخرتم موجودی دارم. چقدر موجودی دارم؟ ما در حساب آخرتمان یک موجودی داریم. موجودی ما در آنجا چیست؟ عقاید و افکار ماست. عقاید و افکار یک خیالی در ذهن من است. اما آنجا قیمت پیدا می کند. فکری که شما می کنید، فکر خوب می کنید یا فکر بد می کنید؟ فکر صحیح دارید یا فکر صحیح ندارید؟ این فکر صحیح شما یک موجودی بسیار بزرگ و ارزشمند است. موجودی شماست. عبارت را عوض کنیم. سرمایه شماست. دارایی شماست. عقاید صحیح و دقیق شما. برای اینکه انسان عقاید صحیح داشته باشد، باید زحمت بکشد. باید مطالعه کند، فکر کند، درس بخواند، استاد ببیند تا عقاید صحیحی داشته باشد. این عقاید صحیح شما دارایی شماست. در بانک آخرت شما و در ذخایر آخرت شما، موجودی عقاید شما یک ثروت بزرگ است. یک ثروت بزرگ است. یک دارایی بزرگ است. اگر انسان دارای افکار و عقاید صحیح است، یعنی ثروتمند است آقا. اگر در خاطرتان باشد هفته های گذشته عرض کردیم انسان موازین دارد. در آیه 47 سوره مبارکه انبیاء می فرماید: وَنـَضَعُ المَوازينَ القِسْط لِيَوْم القيامَةِ. ما در روز قیامت ترازوهای عدالت را قرار می دهیم و می گذاریم. ترازوهای بسیاری می گذاریم و همه هم ترازوهای عدالت اند. یک ذره خطا در آنها فرض ندارد. این عقاید درست در این ترازوهای عدالت سنگین ترین چیزی است که در ترازو گذارده شده است. سنگین تر از این چیزی نداریم. عقاید صحیح. عقاید صحیح. خب صحبت از موجودیت اخروی بود. عرض کردیم اینجا موجودیت من تن من است  و روح من است و... اما آنجا دیگر اینها موجودی شما نیست. موجودی شما عقاید شماست. اصلا ثروت و دارائی آخرت شما عقاید و افکار شماست. این مورد اول است. مورد دوم اوصاف و اخلاق است. اخلاق شما بخش دوم سرمایه شماست. وَنـَضَعُ المَوازينَ القِسْط لِيَوْم القيامَةِ در آن موازین، اخلاق های خوب بسیار بسیار قیمتی وگران و سنگین است. اگر در خاطرتان باشد از کتاب چهل حدیث بحثش را کرده ایم. آنجا ایشان از عزم سخن گفته اند. اگر کسی صاحب اراده است، این شخص در عالم آخرت یک سرمایه دار بسیار بزرگ است. کسی که سخی است، کسی که شجاع است، سرمایه دار بزرگ عالم آخرت است. ما به آن دوستان امر به معروف عرض می کردیم که آقا اگر شما امر به معروف کنید، سرمایه دار می شوید. ترستان می ریزد و شجاعت پیدا می کنید. اگر انسان شجاعت پیدا کند، سرمایه دار بسیار بزرگی است. خب. سوم اعمال و حرکات است. همه اعمال شما می تواند موجودی آخرت شما باشد. شما رفته ای دو ساعت فوتبال بازی کردی. این مقدار حرکت کردی، آنجا چیزی حساب می شود؟ نه نمی شود. مگر آنکه از روی حساب باشد. اگر آدم روی حساب ورزش کند، آن هم سرمایه محسوب می شود. شدنی است تمام اعمال و حرکات شما سرمایه شما حساب شود.  تمام اعمال و حرکات. ظاهرا حضرت به کمیل فرمودند که شما در هر حرکتی نیاز به نیت دارید. اگر بتوانید برای هر حرکت نیت کنید، می شود سرمایه و اگر نکنی، سرمایه نمی شود و هدر می رود. یک بخشی از ساعت شما صرف ورزش یا هرکار دیگری می شود. اگر نیت کردید می شود سرمایه و اگر نکردید، هدر می رود. خب. عرض کردیم موجودیت اخروی، یعنی ثروت. بگویید دارایی. دارایی و ثروت اخروی یک انسان عبارت است از مجموعه عقاید و افکار. اینها را در ترازو می گذارند. اگر مثلا شما صد و بیست کیلو بودید و از دنیا رفتید، این را در ترازو نمی گذارند. اینجا این کار را می کنند. اگر شما پیش طبیب بروید، شما را وزن می کند و می گوید قدت انقدر است و مثلا وزنت زیاد است و باید کم کنی. اما آنجا این نیست. وزن آدمی این نیست. البته ما نمی دانیم آنجا وزن چگونه است. آن را کسی محاسبه نمی کند. چه چیز را محاسبه می کنند؟ عقاید شما و اخلاق شما و اعمال شما را می گذارند. و آنچه از این قبیل است. این طور چیزها آنجا به درد می خورد. حالا اگر در خاطرتان باشد یک چیز هم قبلا عرض کردیم و آن نیات بود. نیات شما هم آنجا وزن پیدا می کند. نیت که وزن ندارد. یک خیال و یادی در خاطر من گذشت و با آن خیال به شما نگاه کردم یا به آن خیال حرکت کردم. آن خیال اینجا وزن ندارد اما آنجا وزن دارد. اینطور چیزها در آنجا سرمایه شماست. آقا نیت خیلی قیمتی می شود ها. نیت انسان خیلی قیمتی می شود. گفته اند اگر یک فرزند به مهربانی به صورت پدر و مادرش نظر کند، چه می شود؟ ثواب یک حج دارد. آقا این چشمش را می بندد و دوباره نگاه می کند. این حج دوم است. صد بار اینکار را بکنید و حض کنید. انسان به صورت مهربان مادرش نگاه کند حض می کند. صد بار می شود صدتا حج. هر حرکت شما. اگر آن مادر به انسان ظلم کرده باشد و من به مهربانی به او نگاه کنم، حالا مثلا صدتا حج برایت می نویسند. یک وقت مادرها پیش خودشان یک خیالاتی می کنند و با فرزندشان یک رفتاری می کنند که نادرست است. خب حالا. آدم اینجا در حیطه وجودی خودش عمل می کند. یعنی به اندازه توانایی های خودش. اگر اینجا روی توانایی های خودش کارکرده باشد، خب خیلی توانا شده است. اگر کار نکرده باشد هم که همان است که هست. متولد می شود و همانطور بزرگ می شود و همانطور می میرد. اگر کار کرده باشد اینگونه نخواهد بود. یعنی عقاید حقه و افکار صحیح داشته باشد. شما رفته ای و تحقیق و مطالعه کرده ای و استاد دیده ای و عقاید و افکار صحیح داری. افکارت صحیح است. روی افکارت کار کرده ای. فکر انسان بی حساب کتاب است دیگر. همینطور خیالات می کند. خب. آیا من به خیالات راه می دهم؟ هر خیالی آمد راهش می دهم یا نه با بعضی از افکارم که بد است، می جنگم؟ خب بارک الله روی آن افکار صحیح کار می کنم. بارک الله این می شود سرمایه. افکار صحیح. بعد اوصاف و اخلاق حسنه. این بخش دوم سرمایه های آدم است. کدام سرمایه قیمتی تر است؟ عقاید. عقاید قیمتی ترین سرمایه انسان است. در درجه دوم اخلاق شما قیمتی تر است. بعد حرکات و اعمال صالح و درست آدمی. مانند اینکه نمازی که می خوانید، اگر نمازی صحیحی باشد، یک مجموعه حرکات انجام داده اید و یک الفاظی گفته اید. تمام اینها می شود سرمایه. التبه نماز خوب سرمایه بسیار بزرگی است. خیلی بزرگ است. مگر انسان می تواند نماز خوب بخواند؟ اگر اخلاقش خوب باشد می تواند نماز خوب بخواند. اگر افکار صحیح در مغزش باشد، می تواند نماز درست بخواند. می تواند نماز خوب بخواند. نماز خوب ثمره سرمایه های آدمی و میزان و قوت و درستی آنهاست. نماز انسان هم به همان میزان درست و صحیح خواهد بود. موجودیت اخروی انسان عبارت است از مجموعه عقاید او. یعنی عقاید حقه و افکار صحیح و اوصاف و اخلاق حسنه و حرکات و اعمال صالحه تشکیل دهنده موجودیت الهی و بهشتی انسان در آخرت است. موجودیت بهشتی شما همان عقاید و اخلاقیات شما و همان اعمالتان است. در روایات ما یک حرف هایی آمده که عجیب است. می گویند متکبر وقتی به قیامت می آید به صورت مورچه می آید. چکارش کنیم؟ همه مردم او را زیر دست و پا له می کنند. خب. عرضم تمام شد.

ماه رجب خیلی قیمتی بود. دارد به آخر می رسد. در دهه دوم هستیم. اگر کسی از این ماه بهره می برد، خیلی بهره می برد. مثلا بعضی از دوستان ما تمام ماه رجب را روزه بودند. رفقای طلبه مان ماه رجب را روزه می گرفتند. حالا دیگر آنها نیستند. اگر انسان ده دقیقه یک ربع قبل از اذان صبح بیدار شود و سه تا دو رکعت از نماز شب را قبل از اذان بخواند، می تواند بقیه آن را به نیت ادا بخواند. این فرمایش علما است و مرحوم آقای بهجت هم همچین فتوایی داشتند. اگر شش رکعت را قبل از اذان خواند، می تواند بقیه اش را به نیت ادا بخواند. اذان را هم که می گویند، زمانش قطعی و یقینی نیست و نمی شود انسان همان لحظه که اذان می گویند، نماز بخواند. فرموده اند ده دقیقه احتیاط کنید. پس آن ده دقیقه هم می آید داخل وقت. آدم می رسد بقیه اش را هم بخواند و آن یک رکعت آخر را هم اگر بعد از اذان بخواند به نیت ادا می خواند. اگر آدم به خاطر نماز شب یک مقدار نماز صبحش دیر شود ایرادی ندارد. مثلا اگر ده دقیقه یک ربع بیست دقیقه از اول اذان دیر تر شود ایرادی ندارد. اینها را اجازه داده اند. اگر تمام این ماه را سحر بیدار شده بودیم، خیلی بهره مند شده بودیم. در این ماه یک دستور استغفار داریم. شما یک بار بگویید. ضرر ندارد. آنها که دستور فرموده اند گفته اند هزار بار بگویید. اما حالا شما یک بار بگویید. أستغفرُالله ذاالجلال و الإکرام مِن جمیع الذنوبِ و الآثام از همه گناهان از خدای ذوالجلال و الاکرام معذرت خواهی می کنم. اگر آدم در این ماه یک مقداری استغفار کند هم برده است. اگر یک روز هم روزه بگیرد، یک روز روزه بگیرد. اگر کسی بیشتر می تواند هم که خوشا به حالش.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای