پاسخ به سوال در مورد مسائل اعتقادی
سوال:
سلام با توجه به اینکه از احادیث اهل بیت ریزترین مسائل شرعی و تقلیدی استخراج و به وسیله رساله ها در اختیار مردم قرار میگیرد ایا در مسائل اعتقادی نیز به همین دقت و ریزی بیان شده است؟اگر بیان شده است این همه اختلاف و استفاده از فلسفه و سقراط و بقراط به چه علت است؟چرا فلاسفه و اخباریون تا مرز تکفیر یکدیگر پیش میروند؟مگر حدیث و کلام اهل بیت گره گشای هر گره کوری نیست؟ باتشکر

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، ائمه اهل بیت علیهم السلام آنچه در دین لازم بوده چه عقاید و معارف و چه در احکام و چه هر چیز دیگر را گفته اند و توضیح کافی داده اندو ریز کارهایش را بیان کرده اند و امکان ندارد که هیچیک در این زمینه کوتاهی کنند. از جمله ائمه قرآن را قابل فهم دانسته اند و راه و رسم فهم قرآن را تعلیم داده اند و این مسائل در روایات متعدد آمده است.اما اصحاب تفکیک و اخباریون در این گونه مسائل گرفتار پیش داوری هستند و این پیش داوری نمی گذارد شخص بدون موضع گیری به کلام¬گره گشای اهل بیت مراجعه کند. آنها لازم بوده است که در فهم روایات مخالف بکوشند اما اخباریان و اخباری مسلکان اصلاً به روایات فهم قرآن نگاه نکرده و تنها روایات اینکه علم قرآن منحصر به اهل بیت است و اینکه آنها راسخ در علم هستند و تنها آن ها تأویل قرآن را می دانند و امثال آن را مورد توجه قرار می دهند در حالی که هم این روایات حق است هم روایات قرآن قابل فهم است در این جا فقیه می خواهد و مجتهد لازم است که بتواند این دو دسته را با هم جمع کند و حق هر یک را درست ادا کند.
البته در مسئله تکفیر تنها اخباریون و گرایشات اخباری گری در مکتب تفکیک است که فلاسفه و بزرگان علما را تکفیر و تفسیق می کنند و لی فلاسفه به چنین عمل ناشایسته ای دست نزده اند.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای