پاسخ به سوال در مورد مسائل روایی
سوال:
السلام عليكم قال الشيخ الاميني رحمه الله تعالى في الغدير ما يلي : وفرية السرداب أشنع ........ لكنه زاد في الطمور نغمات بضم الحمير إلى الخيول وادعائه اطراد العادة في كل ليلة واتصالها منذ أكثر من ألف عام. والشيعة لا ترى أن غيبة الإمام في السرداب، ولاهم غيبوه فيه ولا إنه يظهر منه، وإنما اعتقادهم المدعوم بأحاديثهم أنه يظهر بمكة المعظمة تجاه البيت، ولم يقل أحد في السرداب، إنه مغيب ذلك النور، وإنما هو سرداب دار الأئمة بسامراء........................انتهى كلامه و رفع مقامه ما رأيكم فيما أفاد : الشيعة لا ترى أن غيبة الإمام في السرداب؟ ولاهم غيبوه فيه؟ولا إنه يظهر منه؟ وإنما اعتقادهم المدعوم بأحاديثهم أنه يظهر بمكة المعظمة تجاه البيت، ولم يقل أحد في السرداب؟ الشيخ جاويد اذربيجان باكو 21112011

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، آنچه علامه امینی فرموده اند نظریه همه علمای بزرگ شیعه است و در آن جای تردید نیست علاوه بر این سرداب در قرون اخیر سرداب شده است و از اول چنین نبوده است و در روزگاری که امام عسکری شهید شده و امام دوازدهم به غیبت رفته اند این محل یک اتاق از اتاق های خانه امام هادی و عسکری بوده و چون مستحب است هرکسی در خانه خودش محلی برای عبادت داشته باشد آن بزرگواران هم در خانه خودشان محلی برای عبادت اختصاص داده بودند بنابراین اصولاً آنجا سرداب نبوده چنانچه امروز سردابی بابیست پله هست و در طول بیش از هزار سال زمینی بالا آمده اتاق خانه که روی زمین بوه و اصلاً گودال نبوده و عمقی نداشته به سرداب تبدیل شده است با توجه به این مقدمات معلوم می شود همه آنچه که دشمنان بی تقوی که از خدا نمی ترسند ساخته و پرداخته اند دروغ و تهمت است و هیچ واقعیتی ندارد.
بنابراین سرداب اصولاً به مسئله غیبت مربوط نیست و امام دوازدهم تا زمان شهادت و مرگ پدر بزرگوارشان در خانه پدری زندگی می کرده اند بعد هم از آنجا بیرون آمده و طبق دستور پدر به بیابان رفته و از چشم های مردمان مخفی شده اند و روایات بسیار فراوان دلالت می کنند که ایشان از شهر مکه در مسجدالحرام ظهور خواهند کرد و حتی در اسناد و مدارک دینی شیعه وجود ندارد یک کلمه در مورد ظهور از سرداب.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای