پاسخ به سوال در مورد مسائل روایی
سوال:
سلام علیکم و رحمت الله
جسارتا سوالی برای بنده در باب کتب تاریخی و روایی بوجود آمده :
1_آیا احتمال دستبرد و تحریف در کتب روایی و تاریخی ما(مخصوصا کتب قدیمی) وجود دارد؟
2_اگر بله پس با توجه به اینکه در کتب روایی ما احتمال دستبرد به روایات وجود دارد ، از کجا میتوان روایات درست و قابل استناد را از روایات غیر قابل استناد و تحریف شده تشخیص داد؟

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله ،

این مشکلی است که در تمام ادیان دیگر اتفاق افتاده است.در اسلام هم این خطر بوده و گریبان گیر شده است. اولا مسئله امامت برای حفظ دین،احکام،اخلاق ،عقاید آن از اینگونه حوادث است. امام حافظ دین است.با هر خطری که به هر دلیلی متوجه دین و احکام و اسناد آن باشد،مقابله می‌کند. اصحاب ائمه دستورات ایشان را می‌نوشتند و آنرا برای شاگردان خود،درس می‌گفتند. شاگردان با دقت درس ها را به نسل های بعد می‌رساندند. این نوشته ها دست به دست با کمال احتیاط به کتب اصلی دینی ما همچون کافی منتقل شده است.صاحبان کتب اصلی ذره ذره آنجه در کتابهایشان ثبت کرده اند از اساتید بزرگوار خودشان آموخته و حفظ کرده اند. کتاب های اصلی ما در هر نسل از استادی به شاگرد منتقل می‌شده و همه با احتیاط و دقت از آن محافظت میکردند.آنها برای حفظ اسناد دینی از جانشان می‌گذشتند تا آنچه امروز در دسترس ماست،همان اسناد اصلی باشد.در مورد قرآن که اصلی‌ترین کتاب دین ماست،خدای متعال سلامت آنرا از هر خطری تضمین کرده است.(سوره فصلت آیه ۴۲)

و این بنده دلایل محفوظ ماندن قرآن را در یک جلد کتاب به نام راز ماندگاری قرآن به تفصیل بحث کرده ام.اگر میتوانید آنرا به دست بیاورید و مطالعه کنید.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای