پاسخ به سوال در مورد مسائل تربیتی
سوال:
با سلام<br>علت اینکه خدا میفرماید نباید به غیر او به کسی امید داشته باشیم وگرنه به عزت و جلالم سوگند چنین کسی را ناامیدش میکنم چیست؟میدونم یکی از دلایلش اینه که به عنوان مثال برای ازدواج اگر ازبنده خدا بخواهی و امیدت به او باشد با شناختی که خودش دارد کسی را به عنوان بهترین معرفی میکند اما به علت جهلش همه جوانب اورا نمیداند و چه بسا زندگی شخص تباه شود اما اگر واقعا امید به کسی ببندی و شناخت او درست از آب دراید چه؟میدونید حاج آقا اصلا نمیفهمم چرا خدا این را خواسته وچه طورمیتوان به این قلبا رسید؟مثلا ازکسی میخای کاری برات بکنه اما در عین اینکه میدونی او میتونه باید فقط ازخدابخواهی و امیدت به او باشه و اگر غیراین بود آیاخدا از عمد حرمان و تباهی را نصیبت میکند تا بفهمی باید به او امید میداشتی بااینکه امیدت به بده اش به خاطر این بوده که میدانی او میتواند؟چرا؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله،اعتقاد به لا اله الّا الله که اصل اساسی توحید اسلام است می گوید: لامؤثر فی الوجود الّا الله یعنی هیچ عامل و علت تأثیرگذاری در جهان وجود ندارد جز خدای جهان و هر موجود دیگری اگر علیت و تأثیر دارد خدا داد است نه ملکیت و قدرت و توان شخصی او. بنابراین قدرت و توانائی هر شخص به حد و اندازه ای است که خدا به او داده و خدا خواسته است. یکی از مرزها و حدود قدرت های بشری این است که او را در جایگاه الهی نگذاری اگر موجودی را در جایگاه الهی یعنی استقلال یعنی او می داند و می تواند بگذاری واقعیت را که او تا خدا نخواهد نمی داند و نمی تواند، خدای متعال نشان می دهد. شما او را دانا و توانا دانستی در حالی که این ها صفات خاص الهی هستند و بشر هیچوقت این جایگاه را ندارد. این اشتباه نتیجه اش این است که کار شما به ثمر نمی رسد.
ببینید بحث در این است شما به کسی و توانایی و دانایی او امیدوار هستید. اگر به او امیدوار هستید از نوع: با توکل زانوی اشتر ببند درست است من می دانم اگر خدا بخواهد او می تواند اگر خدا بخواهد او خوب مشورت می دهد، اگر خدا بخواهد او واسطه خوبی است و اگر خدا بخواهد و ... .
این فکر درست است و نتیجه درست می دهد اما اگر من فکر می کنم او می تواند یعنی بدون خدا و بدون کمک خدا بدون مدد خدا یعنی با استقلال کامل آن شخص می داند و می تواند چنین چیزی نه وجود دارد و نه ممکن است و نه صحیح می تواند باشد. بنابراین چنین فکری قطعاً محکوم به شکست است.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای