باطن اعمال
باطن اعمال

باسلام خدمت استاد گرانقدر، حضرتعالی در جلسه ای فرمودید باطن و قیامت اعمال به واسطه گناهان  از ما پنهان است و در جایی دیکر فرمودید قیامت با مرگ شروع می شود. حال جمع بین این دو چگونه توجیه می شود؟

حجت الاسلام والمسلمين جاودان فرمودند:
اگر باطن اعمال و اخلاق ما امروز و در دنيا از ما مخفي است اين خفاء بخاطر گناهان ماست و اگر انسان پاك و طاهر باشد ممكن است اين باطن ديده شود چنانچه براي حارثةبن نعمان بن مالك انصاري از اصحاب رسول خدا صلوات الله عليه وآله پيش آمد و او برسول خدا صلوات الله عليه و آله عرضه داشت: كأنّي أنظرُ إلي عَرشِ ربّي و قد نصب للحساب و حشر الخلائق لذلك و أنا فيهم و كأني أنظر إلي أهل الجنة يتنعّمون في الجنة و يتعارفون و علي الأرائك متّكئون و كأني أنظرُ إلي أهل النار ( اصول كافي 2/153)
اما اگر كسي اين طهارت و پاكي را تحصيل نكرد تنها هنگام مرگ بعد از آن در برزخ و قيامت آن بواطن را مشاهده ميكند پس اين نوع از مشاهده باطن اعمال اختصاصي نبوده و براي همگان است قرآن كريم ميفرمايد: فكشفنا عنكَ غِطائك فبَصرُك اليوم حديد(ق/22)

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای