كتاب مقتل تاليف علامه سيد مرتضي عسكري رضوان الله عليه
كتاب مقتل تاليف علامه سيد مرتضي عسكري رضوان الله عليه

کتاب مقتل الحسین (عليه السلام) برگرفته از کتاب معالم المدرستین، تاليف علامه سید‌ مرتضی عسکری می‌باشد.

این کتاب، حوادث زندگی امام حسین (ع) و اولاد و اصحاب ايشان را، از زمان مرگ معاویه و آغاز حکومت یزید بن معاویه، تا زمان شهادت آن حضرت، و همچنین ماجراهای پس از شهادت ايشان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب مقتل الحسین (عليه السلام) ، کتابی است به سبک نگارشی سایر مقاتل، که توسط این عالم بزرگوار به رشته‌ی تحریر درآمده است، اگرچه این کتاب، در مقایسه با سایر مقاتل از ویژگی های خاصی برخوردار است:

1-  کثرت استناد به کتب دست اول تاریخی در اين كتاب كاملا مشهود است.

2- استفاده‌ی وسیع از منابع و کتب اهل سنت از ويژگي هاي بارز اين كتاب است.

3- چون مرحوم علامه‌ی عسكری (رضوان الله عليه) خود مورخی برجسته و متخصص در زمینه‌ ی تاریخ اسلام بوده اند، لذا مطالب این کتاب با نگاه خاص و دقیقی نوشته شده است. حتی چگونگی ذکر ترتیبِ حوادث نیز آگاهانه و با نگاهی محققانه صورت گرفته است.

4- ویژگی دیگر این مقتل، اظهاراتی است که خود مولف گهگاه در لا به لای نقل حوادث و معمولا با عبارت: «مولف گوید...»، ابراز می کند. این اظهارات غالباً نکاتی دقیق و تذکراتی محققانه اند.

این کتاب نقل و بررسی حوادث منجر به حادثه‌ی عاشورا را از لحظه‌ی مرگ معاویه و جانشینی یزید بن معاویه آغاز می کند، و سپس ماجرای عدم بیعت امام، دعوت مردم کوفه، پیمان شکنی آنان، ماجرای حر بن یزید ریاحی، حوادث شب عاشورا و ظهر عاشورا و سرانجام حرکت پیامبرگونه‌ی امام سجاد (عليه السلام) و حضرت زینب (سلام الله عليها)، پس از حادثه‌ی ظهر عاشورا را با دقت علمی بسیار، نقل و بررسی می‌کند.

این کتاب بهمراه مقدمه‌ای به قلم استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمين محمد علی جاودان توسط موسسه ايمان ماندگار به چاپ رسيده است.

 

مراکز پخش:

1- موسسه ی ایمان ماندگار : تهران - میدان شهدا - خیابان مجاهدین اسلام - حسینیه ی مرحوم آیت الله حق شناس - طبقه سوم

 تلفن: 021-77623526

          09126270134

2- انتشارات کتابستان : قم - خیابان ارم - روبروی بانک ملی شعبه حجتیه - ساختمان کوثر

تلفن : 3 -37839401 -025

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای