پاسخ به سوال در مورد مسائل اخلاقی
سوال:
سلام علیکم. استاد ارجمند من از وقتی فهمیدم خدا کمر به شکنجه ما بسته ازش متنفر شده ام و نمیتوانم استغفار کنم چون قلبم از نافرمانی اش نشکسته و اگه میدونستم گناه ناراحتش میکنه همه رو یکی صد بار انجام میدادم. نمیتونم بهش توکل کنم چون احتمال اینکه منو به آرزوم برسونه معمولا

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله ، ای حکیم ! ای فیلسوف !ای دانای همه چیز !! این کشف بزرگ را چه وقت و در تحت چه شرایطی کرده ای؟! آخر این همه فهم را از کجا بدست آورده ای؟ قرآن می گوید: مردم را برای رحمت خلق کرده ایم تفسیر المیزان 11/60، چ جامعه مدرسین. (هود/119) یا می فرماید اکثر گناهان مردم را عفو می کند (مائده/156) و تنها به اندکی از آن کیفر می بینند و سرانجام تنها دشمنان عنود در جهنم می مانند نه همه چنانکه بزرگان می گویند. پس این حرف نادرست که کمر به شکنجه ما بسته است برای چیست؟ اگر شما در یک سفر کوهستانی دقت نکنی و سر بهوائی کنی با دوستان به بگو و بخند مشغول باشی و در نتیجه بی توجهی به دره به لغزی و پای خودت را از دست بدهی یا در درس خواندن در کنکور کوتاهی کنی و رشته خوب یا دلخواه را قبول نشوی یا بی دقتی تعجیل کنی و در نتیجه ازدواجی ناموفق داشته باشی و مدتها گرفتار سختی های آن باشی چه کسی جز خودت را باید مسئول بدانی یا اگر گرفتار بی فکری پدر و مادر و کوتاهی ها و نادانی های آنها بشوی چه کسی را باید مسئول بدانی؟ در هر صورت با این افکار چه کار می توانی بکنی آدم نمی تواند به جنگ خدای متعال برود و همه سعادت در این است که آدم در برابر خدای متعال تسلیم باشد. آدم که در این هفتاد سال عمر دنیا محصور نیست اگر فقط همین هفتاد سال بودند نه هیچ چیز دیگر البته جای سخن ممکن بود باشد اما آدم ابدیت در پیش دارد همه چیز آنجا بر اساس ساخته ها و داشته های این هفتاد سال شکل می یابد. بنابراین هر نوع عمل و هر نوع برخورد با حوادث و هر فکر و خیال و اخلاق آنجا به آدم بازگردانده می شود و سعادت می آورد یا خدای ناکرده شقاوت. بنابراین ما آزاد نیستیم که هر گونه فکر و خیال و برخورد را با حوادث جهان یا حوادث مربوط به سرنوشت خودمان داشته باشیم.
این مسئله برای شما و برای همه ما بسیار مهم است که زندگی ما محصور در این 60 یا هفتاد سال نیست و ابدیت در پیش داریم که با رفتار و گفتار و افکار خود باید آن را بسازیم.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای