پاسخ به سوال در مورد مشاوره ی ازدواج
سوال:
باسلام یک پسرچه معیارهای بایدداشته باشدکه آنگاه بتوانیم بگوییم برای ازدواج آماده است واگربدون داشتن آن معیارها ازدواج نکندبرایش بهتراست؟وسوال دیگراینکه اگرشخصی ازدواج براوواجب شده باشد واین معیارهارادارانباشدبایدچه کند؟آیادراین حالت ازچاله درآمدن ودرچاه افتادن نیست؟وسوال دیگراینکه آیاباازدواج بازهم میتوان مقامات معنوی راطی کرد وعقب نیفتاد؟واگربایدآمادگی قبلی باشدکه عقب نیفتد،آن چه آمادگی ای است؟وآیااین عقب افتادگی بعدازازدواج قابل جبران است؟ وکسی که ازدواج واجب شده وآمادگی لازم رانداردونتواندبعدازازدواج جبران مقامات معنوی راکندبایدچه کند؟ باتشکر دعابفرمایید

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله،این که یک پسر درس خوانده و در درس موفق بوده است الان کاری بعهده دارد و آن را درست انجام می دهد و اگر بالفعل کار هم ندارد می تواند کاری را بعهده بگیرد و به سرانجام برساند- حداقلی از اخلاق اجتماعی و فردی را داراست . یعنی اگر با کسی اختلاف پیدا کرد کارش به سرعت به دعوا و زد و خورد و فحش و فحش کاری نمی رسد قدرت تحمل و گذشت دارد چنین کسی می تواند ازدواج کند – حال اگر مقداری از این خصائص هم داشته باشد و کمی عقل داشته باشد باز هم ممکن است ازدواج کند.اگر آدم بتواند واجب و حرام را کنترل کند و به خوبی از پس اینکار برآید می تواند بعد از ازدواج هم کاری بکند و نتیجه ای بدست آورد در واقع به همت شخص وابسته است.اگر شخص معیارهای مذکور را در ابتدا نداشته باشد در صورتی که بدلیلی که ما نمی دانیم مثلاً دعای پدر و مادر خدای متعال زن خوبی نصیب او کند ازدواج از چاله به چاه نخواهد بود و اگرنه ممکن است بشود.ازدواج به هیچ وجه مانع جبران گذشته نیست و آدمی که همت بکند در همه حال می تواندجبران خرابی ها را بکند.
برای کسی که ازدواج واجب شده باید ازدواج بکند . بعد از ازدواج اگر توانست کاری بکند که کرده و خوشبخت خواهد بود و اگر نتوانست از یک جهنم نجات پیدا کرده و در جهنم های دیگری گیر است . شاید خدای متعال روزی بر او ترحم آورده بتواند نجات بیابد انشاءالله.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای