پاسخ به سوال در مورد مسائل قرآنی
سوال:
با سلام خدمت جناب آقای جاودان وزحمتکشان سایت 1- چندی است در هلند زندگی میکنم و جلسه شرح و تفسیر آیات قرآن در شبهای جمعه برگزار میشود لطفا نسبت به بهتر و مفیدتر کردن جلسات و شرح آیات ما را راهنمایی کنید. 2- چرا کلمه ابراهیم در سوره بقره ابراهم نوشته شده ودر سایر سوره ها ابراهیم؟ 3- با توجه به نیاز های مطرح شده آیاتی را که در ارتباط با تزکیه و اخلاق عملی هست را معرفی نمائید. 4-آیه ای از قرآن که همواره برای شما تذکر دهنده است کدام است؟ ومن الله توفیق

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله،
1) تفسیر نمونه و پیام قرآن آیت الله مکارم را مبنا قرار بدهید و بر اساس این تفاسیر در مورد قرآن کار کنید اگر بتوانید تفسیر اطیب البیان و تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم را هم در نظر داشته باشید بهتر است. بکوشید از خودتان حرفی نزنید و چیزی نگوئید مگر اینکه در یک تفسیر معتبر وجود داشته باشد - در ضمن بکوشید اگر امکان دارد زبان عربی را بخوبی بیاموزید که برای فهمیدن بهتر قرآن بسیار لازم است.
2) قرآن به دست عثمان نوشته شده و اگر او در نوشتن غلط یا اشتباهی انجام داده است آن را بهمان شکل و دست نخورده نگاه داشته اند. این اغلاط کتابتی شماره شده و کاملاً معلوم است از جملۀ آنها می تواند این کلمه باشد. بنابراین کلمه مزبور می تواند غلط املائی باشد و مشکلی ندارد.
3) در همان کتاب پیام قرآن بدنبال بحث تزکیه بگردید و در تفسیر موضوعی آیة الله جوادی نیز دو جلد در مورد مباحث اخلاقی وجود دارد به آن مراجعه کنید و کتاب اخلاق در قرآن آقای مصباح بسیار خوبست.
4) چون این بنده به همه قرآن نظر دارم بنابراین نمی توانم آیۀ خاصی را مشخص کنم.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای