پاسخ به سوال در مورد مسائل شرعی
سوال:
باسلام خدمت استاد گرامی:1-قیام قبل از رکوع در رکعت2قبل از قنوت انجام میشود یا بعد از آن؟ 2-در هنگام نماز کودک خردسال می آید و مهر را بر میدارد و میبرد چگونه نماز را ادامه دهیم ؟اگر هنگام قرائت اذکار ما را تکان دهد وظیفه چیست ؟3-آیا وقت نافله ظهر و عصر تمام روز است ؟4-در چه صورتی میتوان نماز را از جماعت به فرادا تبدیل کرد ؟5-کسی که نماز را نشسته میخواند میتواند برای در باز کردن یا جواب به دیگران برود وظیفه شرعی چیست ؟5-در نماز نافله سوره ای را اشتباها جای سوره دیگر می خواند بر میگردد وسوره دستور داده شده را میخواند درست است ؟6-کسی که صلوات را بجای اذکار واجب رکوع و سجود میگوید {وعجل فرجهم و العن اعدائهم }را با چه نیتی بگوید؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله،
1) بنا به نظر بعضی از فقهاء بزرگ همینکه شما ایستاده اید و بعد به رکوع می روید قیام قبل از رکوع است اما نظر دیگران این است بعد از پایان همه کارها هنگام قیام مثل حمد و سوره و قنوت لحظه ای مکث کرده و به رکوع بروید و این مکث قیام قبل از رکوع خواهد بود لذا احتیاط کنید و بعد از لحظه ای مکث بعد از پایان قنوت به رکوع بروید.
2) دستور در رساله ها آمده است مراجعه کنید.
3) اگر در هنگام اذکار یا قرائت شما عمداً تکان بخورید نماز باطل است و از سهواً و ناخواسته باشد بعد که بدن آرام شد دوباره ذکر را بگوئید.
4) نافله ظهر و عصر وقت خاص دارد. در رساله ها آمده است.
5) فتوای مراجع مختلف است مرحوم امام اجازه می فرمود که در هر جای نماز می توان فرادی کرد.
6) کسی که نماز واجب می خواند نباید هیچ کار دیگری جزء نماز انجام بدهد.
7) اگر سوره به اشتباه خوانده شد برگردد و سوره دستور داده شده را بخواند مانعی ندارد.
8) صلوات را به جای اذکار واجب نمی توان قرار داد باید ذکر خاص رکوع و سجود را گفت و صلوات را بعد از آن می فرستند و مستحب است و دعا است و عجل فرجهم و العن را هم با همان نیت دعا انجام می دهید مانعی ندارد و ثواب دارد.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای