تحصیل در خارج از کشور
تحصیل در خارج از کشور

با عرض سلام و آرزوی سلامتی حضرت استاد، دانشجوی مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد هستم. در حال حاضر در کشور های خارجی در زمینه ی علوم مهندسی اعم از برق و ...تحقیقات بسیار گسترده تر ،منظم تر و با امکانات آزمایشگاهی بیشتری در حال اجراست و عموم اساتید دانشگاه تجربه ی چنین محیطی در دوره ی تحصیلات را پیشنهاد می کنند. فعالیت دانشجویان معمولا در این دوره ها در پیشبرد پروژه های محول شده (تحقیقاتی، صنعتی، نظامی و ...) به دانشگاه هاست. در کنار شرایط مالی خوب ارائه شده، محیط زندگی در آنجا ممکن است تاثیرات نامناسبی در فرد بگذارد. حال با این شرایط چگونه باید برای ادامه تحصیل در خارج از کشور تصمیم گرفت? لطفا عواملی را که باید مد نظر داشت و نیز تکلیف در چنین شرایطی را و ... را تبیین بفرمایید. با تشکر.

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:

سلام علیکم و رحمة الله،

البته شرائط امروزی آن کشورها مقداری با گذشته فرق دارد و مشکلات اقتصادی تأثیراتی در این زمینه ها بوجود آورده است. فرض می کنیم امروز هیچ مشکلی وجود ندارد و مشکل اساسی چیزی است که کمی از آن در نوشته شما هم دیده می شود:

تحقیقات بسیار گسترده تر و منظم تر و با امکانات آزمایشگاهی بیشتر، یکی از دوستان من انگلستان تحصیل می کرد آنچه به او برای کار و پروژه داده شده بود برای او هیچ سودی نداشت زیرا یک حلقه از پانصد حلقه یا بیشتر از یک تحقیق کلان حساب می شد که در کل می توانست ارزشمند باشد اما برای این شخص کمتر سودی ببار می آورد در هر صورت البته آزمایشگاهها بهتر هستند منظم تر هستند اما ثمره آن شیفتگی و علاقمندی و دلبستگی در نتیجه ماندن در آن کشور غربی و یا حداکثر با باری از همان دلبستگی به ایران بازگشتن و هزار نفر دیگر را برای رفتن به آنجا تشویق کردن و کمک کردن است. شخص یا می ماند و یا برمی گردد و هزار نفر را به جای خود به آنجا می فرستد البته استثناء هم دارد که می دانید استثناء دلیل به وجود قاعده اصلی است. تنها ترس ما این است که آدم خودش و اعتقاداتش و علائقش را ببازد که این تقریباً خطر عمومی دانشجویان ما در خارج است. البته در کشور خود ما کار کردن حتماً مشکل تر است و مسائل کمتر و غیرکارآمدتر نظم و ترتیب کمتر روابط بیشتر از ضوابط و امثال این اشکالات زیاد وجود دارد اما چه روزی باید این اشکالات برطرف بشود و با همت چه کسی جز جوانان عاقل و متعهد کشور باید ریشه کن بشود. اگر روزی اینکار باید شروع بشود و کسی زیر بار این سختی ها باید خورد بشود امروز و الان و شخص شما و امثال شما یا اینکه باید همیشه بهمین شکل و حتماً در آینده ها بدتر ادامه یابد.

من فکر می کنم اینجا بمانید و حتماً زحمت شما بیشتر خواهد بود و دستمزد شما ممکن است خیلی کمتر باشد اما اگر همت بکنید امکان دست یافتن به چیزهای دست نیافتنی وجود دارد. یک جوان مسلمان و معتقد به خدا و رسول و صاحب همت والا کارهای می تواند در خدمت به کشور و علم و دانش بکند که صد سال دانشمند درجه اول بازگشته از غرب نتواند.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای