پاسخ به سوال در مورد مسائل عبادی
سوال:
با عرض سلام و ارادت خدمت استاد گرامی- میخواستم نظرمستند استاد را در خصوص موارد ذیل بصورت تک تک بدانم : 1- علت 3 بار صلوات فرستادن پس از قرائت آیه مذکور در مساجد-2-علت به سه طرف {پیامبر گرامی-امام حسین - امام رضا علیهم السلام} چرخیدن و سلام دادن در مساجد-3-حرکت کردن ، درست کردن آستین یا لباس و شلوار و بازی با سر و وضع خلاصه عدم توجه هنگام اقامه نافله توسط نمازگزاران-4-برگرداندن نگین انگشتری در قنوت نمازها-5-عدم رعایت قیام بعد از رکوع و نیم خیز به سجده رفتن در نوافل-6-بلندشدن و قیام به این شکل که یک قدم را جلو گذاشته و برای بازگشت به محل اصلی دوقدم به عقب میگذارند-7-در قنوت نماز کف دودست را بر چشم گذاشتن !-8-به اندازه 20 درجه برای رکوع نماز وتیره خم شدن و اداهای اینچنینی !

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:سلام علیکم و رحمة الله،
1)دستوری که در مورد قرائت آیه شریفه :ان الله و ملا ئکته ...امده در مفاتیح وارد شده در تعقیبات نماز مغرب و بدنبال آن هم یک صلوات بشکل خاص آمده است جستجو کردیم شبیهی در تعقیب نماز صبح بود و ظاهراً دیگر چیزی وجود نداشت و این سه صلوات ظاهراً از رسومی است که سنت دینی است که توسط مردم ایجاد شده است.
2)دستو در مورد سلام بر امام حسین علیه السلام در زیر آسمان روی به قبله آمده است و من چیز دیگری نمی دانم.
3)این رفتارها از مکروهات نماز است و مردم چون نماز نافله را مهم نمی دانند اینگونه اعمال که توجه را کم می کند و ارزش نماز را پایین می آورد انجام میدهند.
4)برگرداندن نگین در قنوت ظاهراً ریشه در احاذیثی دارد که فرموده است:از کفی که در آن عقیق است دستی محبوب تر به نزد خدای متعال بالا نرفته است.(ثواب الاعمال/173) و دست بنده ای که در آن عقیق است رد نمی شود(بحار09/313)یا در روایت نگاه به عقیق مدح شده است(مستدرک الوسیائل3/297)
5)عدم رعایت قیام بعد از رکوع و نیم خیز به رکوع رفتن نماز را باطل می کند ولو نافله باشد.
6)این مقدار حرکت در حال بر خاستن از زمین مانعی ندارد.
7)د رحال قنوت کف دو دست را بر چشم گذاردن نیست بلکه بعد از دعا دستی که به سوی خدای متعال بلند کرده است به صورت کشیدن است. که در دستورات دعا وجود دارد.
8)به اندازه 20 درجه برای رکوع نماز و غیره خم شدن – آن مقدار که در دستورات آمده خم کردن بدن است تا آنجا که سر به زانو ها نزدیک شود یا به محل سجده نزدیک شود.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای