پاسخ به سوال در مورد مسائل عبادی
سوال:
باسلام و ادب و احترام:1-طریق زیارت بزرگان در کربلا چگونه است ؟آدابی دارد؟ مثلا اول بزیارت قمربنی هاشم و سپس بزیارت امام حسین علیهما سلام رفتن-2-از روحانی شنیدم که بزرگان معتقدند امام رضا علیهم السلام دربان دارند در هر صحنی اول باید از حاجب آن اجازه گرفت مثلا شیخ نخودکی ، شیخ جعفر مجتهدی ، و...که هر کدام در صحنی مدفون اند.نظر شما چیست ؟ا3-رباب معرفت چگونه زیارت میکنند ؟4-اگر حال زیارت نداشتیم ولی الزاما خانواده را همراهی کردیم در مورد زیارت امامان و امامزادگانی مثل حضرت معصومه چکنیم تا بی ادبی نشود؟5-نمازهای تراویح ماه مبارک همان هزار رکعتی است که در شبهای این ماه خوانده میشود و در مفاتیح آمده است ؟آیا دعایی بنام دعای سفره داریم ؟ و دستوری آمده است ؟ اگر از ما خواستند چه دعایی کنیم ؟

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله،
1) مفاتیح در مقدمات زیارت دستوراتی دارد که فکر می کنم همان کافی است. بزرگان دیگر کتاب هائی در مورد فقط زیارت دارند از جمله حاج میرزاحسین نوری آن ها را هم پیدا کنید و مطالعه کنید و به حرف های دیگران اعتنا نکنید . هر چه از ائمه رسیده درست است اما از دیگران نمی دانیم درست است یا نه !
2) بعضی از مراجع غسل زیارت از نزدیک را مکفی می دانند
3) اینکه هر یک از ائمه حاجب و دربان دارند یا امام رضا چنین است نمی دانیم و نیاز به علم غیب دارد که ما نداریم به ما گفته اند اذن دخول بخوانید و وارد بر امام بشوید و گفته اند اگر رقت قلبی حاصل شد نسانه اجازۀ ورود است. این هم که برای ما حاصل نمی شود فقط با توجه اذن دخول بخوانید به حرف های دیگر دل ندهید.
4) با خانواده اگر لازم شد هر وقت که بود به زیارت بروید و به حالتان توجه نکنید . شما برای راهنمائی خانواده و خدمت به آن ها با آن ها همراهی کنید.
5) برای زیارت امام زادگان دم در می ایستید و سلام بعنوان اجازه برای ورود می کنید و وارد می شوید. ادب حالتی است که بیشتر در دل است و کمی در رفتار
6) نماز تراویح بدعتی است که خلفاء نهاده اند و این همان هزار رکعت است که اصل آن در شرع رسیده است و باید فرادی خوانده بشود.
7) بزرگان گفته اند دعای خاص سفره نداریم و دعائی که گذشتگان می گفتند : الهی که این سفره پر نور باد ، همیشه پر از نعمت و سور باد ، گزند زمانه و چشم بد از صاحبش دور باد . یا می گفته اند : زاد الله النعم ، دفع الله النقم ، بحق سید العرب و العجم ، هنیأً للاکلین ، برکةً للباذلین ، و صحةً للجالسین.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای