پاسخ به سوال در مورد مسائل قرآنی
سوال:
با سلام در آیه 60 سوره اسری آمده است: وَ إِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَ مَا جَعَلْنَا الرُّءْيَا الَّتىِ أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فىِ الْقُرْءَانِ وَ نخَُوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا(60 با توجه به کلام مفسرین همچون طبرسی آیه مذکور و سایر آیات این سوره مکی است و از طرفی هنوز هجرت به مدینه صورت نگرفته بود و حکومت اسلامی هنوز پایه ریزی نشده بود پس چگونه پیامبر قبل از اینکه خواب فتح مکه را دیده باشند غصه دار افرادی شدند که از منبر ایشان بالا می رفته اند که مثلا بنی امیه بوده اند. طبرسی ذیل آیه می نویسد (و ثالثها) إن ذلك رؤيا رآها النبي ص في منامه أن قرودا تصعد منبره و تنزل فساءه ذلك و اغتم به روى سهل بن سعيد عن أبيه أن النبي ص رأى ذلك و قال له ص لم يستجمع بعد ذلك ضاحكا حتى مات و روى سعيد بن يسار أيضا و هو المروي عن أبي جعفر (ع) أبي عبد الله (ع) آیا بحث ناراحتی و نخندیدن برای این مدت قابل قبول است در نهایت وی می گوید این دیدگاه از امام باقر و امام صادق روایت شده طبق تفحص صورت گرفته روایات منقول در تفسیر عیاشی و یا برهان مرسل، مرفوع و یا ضعیفند. لطفا ضمن پاسخ به شبهه سابق روایتی اطمینان بخش عقلائی در این مورد ذکر کنید. با تشکر

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله ،معلوم نیست مقصود شما چیست ؟ در مورد آیه می دانید و دیده اید که چندین قول است.
1) رویا در اینجا به معنای خواب نیست بلکه مشاهدۀ واقعی است و اشاره به داستان معراج است که در اول سوره آمده و قران کریم طبق این تفسیر می خواهد بگوید که داستان معراج یک امتحان برای مردم بود.
2) از ابن عباس نقل شده که رویا اشاره به خوابی است که پیامبر در سال هفتم از هجرت دید که در آن از پیروزی بر قریش و رفتن به مکه و خانه خدا خبر داده شده بود و چون ظاهرا تأخیر افتاد باعث یک امتحان برای افراد ضعیف الایمان شد.
3) این خواب مربوط به بنی امیه است که شما نقل کرده اید . پس در آیه سه احتمال است نه یک احتمال - اگر بگوئیم سوره مکی است و وجه دوم و سوم ممکن است مشکل پیدا کند اما ممکن است جواب داده شود که سوره اگر مکی است ممکن یک آیه یا چند آیۀ آن مدنی باشد و باین فرض مشکل حل خواهد شد.
روایات منقول در تفسیر عیاشی همه از نظر سند مشکل دارند باین معنا که نسخۀ خطی که از این تفسیر بدست ما رسیده بخشی از سندها را حذف کرده است . تفسیر برهان نیز چون متاخر است همان روایات گذشتگان از جمله عیاشی را می آورد و چیز تازه ای ندارد. و قاعدة این است که روایات ذیل آیات را بایستی با متن آیات تطبیق کنیم اگر مشکلی نداشت قبول می کنیم و وقتی مشکل داشت دیگر قبول آن لازم نیست. همه مفسرانی که دیدیم چه سنی و چه شیعه همین نظرات و احتمالات سه گانه را گفته اند و مشکل را هم اشاره دارند - در هر صورت شما تفسر المیزان را ببینید و در آن تحقیق مسئله آمده اند.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای