پاسخ به سوال در مورد مسائل تاریخی
سوال:
با سلام خدمت استاد جاودان آیا این مسئله که تقویم زمان حضرت رسول (ص) غیر از تقویم قمری بوده است صحت دارد؟ اگر صحت دارد آیا 365 روز بوده است یا همان 355 روز؟ اگر صحت ندارد علت تشکیل جلسه به دستور خلیفه دوم چه چیزی بوده است؟ عام الفیل چه تفاوتی با هجری قمری دارد؟ از طرفی دیگر آیا معنی اسم ماه ها مانند رمضان دلالت بر ثبات ماه ها در فصل ها میتواند داشته باشد؟ لطفا منابعی را برای مطالعه و به عنوان منبع پاسخ دهی مطرح نمایید.

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، سال عربی از اول محرم شروع می شد و هنوز هم همین است و تغییر نیافته است. سال شمسی 365 روز است و سال قمری 12 روز کمتر است که این در زمان پیامبر بوده و بعد هم همانطور است.
تشکیل جلسه به دستور خلیفه یعنی چه؟ عام الفیل یعنی سال شروع تاریخ و این بدلیل این بوده که ابتدای تاریخ مشخصی وجود نداشته و هر حادثه مهمی می توانسته ابتدای تاریخ قرار گیرد. در حدود طلوع پیامبر اسلام نزدیکترین حادثه مهم هجوم ابرهه با فیل به مکه بوده است لذا از آن تاریخ حساب می کردند تا بعدها هجرت پیامبر را مبداء تاریخ قرار دادند. ابتدای سال شمسی ایرانی تغییر زمستان به بهار است که همیشه یکسان و پایدار است اما سال قمری ابتدای خاصی از نظر فصول ندارد لذا همیشه در گردش است.
فعلا منبعی برای این سوال نمی شناسم.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای