سن تکلیف و نماز و روزه قضا
سن تکلیف و نماز و روزه قضا

باسلام خدمت شما

می خواستم بدانم که اگر فردی نمی دانسته که سن تکلیف چند سال هجری قمری یا شمسی بوده و از سه روز قبل از ماه رمضان شروع به خواندن نماز و روزه گرفتن کرده باشد باید چه کار کند البته نماز میخوانده است ولی نه به صورت پشت سر هم و الان نمی داند چقدر نماز قضا باید بخواند تا دیگر نماز قضا نداشته باشد چگونه باید نماز های قضایش را محاسبه کند؟ و لطفا بگویید سن تکلیف چند سال هجری شمسی می باشد؟

حجت الاسلام و المسلمين جاودان فرمودند:

سلام علیکم و رحمة الله

سن تکلیف تمام شدن 15 سال قمری است. البته اگر شخصی از راههای دیگر به بلوغ نرسیده باشد.

که از جمله روئیدن مو در بدن و محتلم شدن است. اگر این دو علامت وجود نداشته است پایان یافتن 15 سال قمری هنگام تکلیف است که تقریباً معادل 5/14 سال شمسی است.

این مقدار را حساب کنید، معلوم می شود که چه مقدار نماز یا روزه بدهکار هستید، اما اگر روشن نشد و یا اینکه شما نماز را پشت سر هم نخوانده بودید و الان معلوم نیست چقدر بدهکار هستید محاسبه می کنید حداکثر بدهکاری و حداقل آن را و آنوقت حداقل را عمل می کنید وظیفه شما انجام شده است و اگر احتیاطاً بخواهید حداکثر را عمل کنید بهتر است. اما لازم است در مورد نماز و روزه رساله مرجع خودتان را مطالعه کنید تا اگر نماز میخوانید صحیح خوانده شود و در ضمن قرائت نماز را نیز نزد استاد یاد بگیرید. موفق باشید.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای