سختی حفظ حجاب
سختی حفظ حجاب

خدمت حضرت حجة الاسلام و المسلمین، حاج آقای جاودان؛ سلامٌ علیکم.

 بنده بنا به اجازه ی آیت الله سیستانی(دامت برکاته)، در تقلید احکام دین،باقی بر آیت الله بهجت(قدّس الله نفسه زکیّه) هستم.ظاهرا ایشان به وجوب احتیاط در پوشاندن وجه و کفین برای خانم ها-مطلقاً- حکم داده اند؛لذا بنده به دلیل وجود عسر و حرج برای اجرای این حکم،به فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر عدم وجوب پوشاندن وجه و کفین-در صورت عدم وجود هرگونه زینت- عدول کردم. امَا مشکل آنجاست که حضرت آیت الله بهجت،در مورد وجوب پوشاندن زینت هایی که به طور معمول پس از ازدواج در صورت خانم ها ایجاد می شود(مانند بند انداختن صورت)فتوای صریح داده اند و بنابراین عدول از این حکم جایز نخواهد بود. از طرفی ظن و گمانی هم مبنی بر اعلم نبودن حضرت آیت الله بهجت(ره) ندارم که به واسطه ی آن،مجوز تقلید از مرجعی به جز ایشان را داشته باشم. لذا نگرانی ام برای بعد از ازدواج است که چگونه در دانشگاه و یا مجالس خانوادگی-که هیچ کدام از خانم ها با پوشش کامل صورت و دست ظاهر نمی شوند- چنین پوشش کاملی را داشته باشم؟آیا این ها عسروحرج محسوب می شود و اگر چنین است آیا وجود عسروحرج،مجوزی برای عدم رعایت فتوای مرجع خواهدبود؟اگر این طور نیست،تقاضا دارم راهکاری برای غلبه بر ضعف ایمان و مبارزه با تمام سرزنش ها و تهاجماتی که به واسطه ی عمل به این حکم ازسوی دوست و دشمن بر من وارد می آید، بفرمایید.باتشکر-ملتمس دعا

حجت الاسلام و المسلمين جاودان فرمودند:

سلام علیکم و رحمة الله

. نظر آیت الله سیستانی مدظله این است اگر مرجع قبل را اعلم می دانید باید ختماً بر تقلید او باقی بمانید و اگر نمی دانید کدام اعلم هستند می توانید از هر کدام تقلید کنید . واقعاً تشخیص اعلم مشکل است و ما نمی دانیم کدامین یک از این بزرگان اعلم هستند، بنابراین شما بطور کلی به فتوای آیت الله سیستانی رجوع کنید مشکل حل خواهد شد.

و ثانیاً اگر کسی بر عقیدۀ خودش استوار باشد، دیگران مجبور خواهند بود به او احترام بگزارند و احترام خواهند گزارد. شما بکوشید با ترک گناه در خودتان استواری و استحکام تحصیل کنید انشاءالله، و چون جوان هستید ممکن است به مدد خدا به این استحکام برسید.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای