پاسخ به سوال در مورد مسائل اخلاقی
سوال:
سلام و رحمت الله؛ بنده در اوان جواني (دوران مجردي) متاسفانه به گناهان عديده اي مبتلا بوده ام (برخي از اين گناهان: دختربازي، زنا با دختر و زن شوهر دار، لواط، مشروب خواري، استعمال انواع مواد مخدر، و ... و برخي ديگر: دروغ، تهمت، غيبت، آزار روحي مادر و خانواده، جعل اسناد دولتي، دزدي و ...) و اكنون حدود 7 سال است كه از همه ي اين ها توبه كرده ام. متاهل هستم و داراي يك دختر 2 ساله. مدتي عرفان عملي را با آقاي كميلي كار كردم خوب بود و نتيجه اي كه به دنبال آن هستم نگرفتم. تمام اين گناهان لحظه به لحظه جلوي چشمم مي آيد و خجالت مي كشم. از رفقايي كه باهم اين گناهان را انجام ميداديم خجالت مي كشم. من دنبال آرامش روحي و متخلق ساختن روح و جسمم به اخلاق ناب محمدي ص است. لطفا راهنمايي بفرماييد.

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:سلام علیکم و رحمة الله،آدم باید توبه کند یعنی پشیمان باشد نادم باشد خجالت بکشد که به حمدالله این مقدار در شما هست. بعداز توبه باید به جبران گناهان گذشته بپردازد. هرگناهی را به نوع خودش جبران کنید. آنجا که حق مردم در کار است باید از مردم حلالیت طلبید. مثلاً مال مردم یا آبروی مردم اگر از بین رفته حلالیت بطلبید. هرکدام باید پرسیده بشود و وضع آن روشن بشود هرکدام حکمی دارد از همه مهمتر رضایت پدر و مادر و خانواده را باید بدست بیاورید بنوعی به آنها خدمت و کوچکی و مهربانی نشان بدهید که آزارهای گذشته از ذهن و دلشان پاک بشود.
مسئله بعدی اگر خدمت آقای کمیلی که عالم دینی و تحصیل کرده نجف و شاگرد اساتید و بزرگان نجف هستند رفته اید دو سال یعنی چه باید بمانید و دستورات ایشان برای پاکی و پاکدامنی را عمل کنید و اینکه می گوئید نتیجه ای که دنبال آن هستم نگرفتم بی خود است باید ادامه بدهید و باندازه ای که آدم خرابی ببار آورده است و بسیار بیشتر برای ساختن و جبران گذشته زحمت بکشد دو سال مدت کمی بوده باز هم به خدمت ایشان بروید و کار کنید اگر ادامه بدهید و استقامت کنید انشاء الله نتیجه می دهد باید کار کنید و خسته نشوید.
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای