پاسخ به سوال در مورد مسائل روایی
سوال:
با عرض سلام و ادب محضر حجت الاسلام و المسلمین جاودن(مد ظله العالی)
پیشاپیش از اینکه مصدع وقت حضرتعالی می شوم پوزش می طلبم.
1. آیا در ادعیه ماثور می توان تصرف کرد؟ مثل تغییر ضمیر داد یا بخش هایی که متناسب با حال و معرفت داعی است قرائت کرد؟در این صورت آیا دعای قرائت شده ماثور است یا از حال ماثور بودن خارج می شود؟
2. آیا در ادعیه ماثور اجازه از عالم،عارف و ... لازم است یا خیر؟
3. در صورت نیاز به اجازه شامل کدام عناوین و موضوعات می شود؟مستند روایی یا قرآنی برای این موضوع وجود دارد؟
4. آیا اجازه در اجابت دعا یا ذکر موثر است؟
5. نسبت دادن منشاءعلوم غریبه به حضرات معصومین بخصوص امیرالمومنین صلوات الله علیه چقدر صحت دارد آیا در منابع معتبر روایی روایتی نقل شده است؟
با سپاس فراوان
علی طالبی
پاسخ:
حجت الاسلام والمسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، 1- در ادعیه ما ثوره تصرف نمی توان کرد و با تصرف از ماثوره بودن خارج می شود. البته تغییر ضمیر مثل ثبت قلبی به ثبت قلوبنا به نظر این بنده مانعی ندارد البته در این مسئله نیاز به فتوای مرجع است . 2- اگر بخش هایی از دعا را قرائت کنید مانعی ندارد و البته یک بخش آن دعای ماثور نیست مثلاً ظلمت نفسی به دعای کمیل را در نیمه شب در نماز شخص بخواند و تکرار کند روشن است که این دعای کمیل نیست اما بخشی از آن هست. 3- اگر در دعا اجازه لازم باشد مربوط به دعاهای خاص است نه دعاهای عمومی که مثلاً امام می فرماید هرکس این دعا را بعد از نماز یا در شرائط فلان یا بدون هیچ شرط خاص قرائت کند فلان نتیجه را خواهد گرفت و در دعاهای خاص تا بحال در روایات نیاز به اجازه دیده نشده است. 4- درباره منشأ علوم غریبه و نسبت آن به امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) این بنده چیزی نمی داند.