مختار
مختار

سلام علیکم و رحمه الله با ارزوی سلامتی و طول عمر برای حضرت استاد و خسته نباشید و دعای خیر برای مدیران سایت از محضر مبارک درباره قیام مختار و هدف و فلسفه واقعی انقلاب او سوال داریم نظر مبارک معظم له را با توجه به مصادر تاریخی بدانیم چون دو دسته روایات درباره او داریم که شما مستحضر هستید نظر شما درباره مختار و قیام او چیست و ایا مرضی اهل بیت رسول بزرگوار اسلام بوده است؟

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مختار در روایاتی از ائمه اطهار علیهم السلام مدح شده است از جمله :
از امام باقر علیه السلام نقل شده است :
لا تسبوا المختار فإنه قتل قتلتنا و طلب بثارنا و زوج أراملنا و قسم فينا المال على العسرة.
در نقل دیگر عبدالله بن شریک  می گوید: قال دخلنا على أبي جعفر (ع) يوم النحر ... إذ دخل عليه شيخ من أهل الكوفة فتناول يده ليقبلها فمنعه، ثم قال من أنت قال أنا أبو محمد الحكم ابن المختار ابن أبي عبيد ، و كان متباعدا من أبي جعفر (ع) فمد يده إليه حتى كان يقعده في حجرة بعد منعه يده، ثم قال أصلحك الله إن الناس قد أكثروا في أبي و قالوا و القول و الله قولك قال و أي شي‏ء يقولون ؟ قال يقولون: كذب، و لا تأمرني بشي‏ء إلا قبلته، فقال سبحان الله أخبرني أبي و الله إن مهر أمي كان مما بعث به المختار أ و لم يبن دورنا و قتل قاتلنا و طلب بدمائنا رحمه الله.
این دو روایت را کشی در کتاب رجال خود نقل می کند روایات بشکل دیگر هم وجود دارد.
اما در عصر قدرت بنی امیه که همه چیز اسلام را درگرگونه کرده بودند و اسلام همان چیزی شده بود که بعد از وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله اتفاق افتاده است نه آنچه خداوند نازل کرده و پیامبر برای مردم آورده است و نتیجه آن راه که بعد از وفات پیامبر رفته بودند کشتار خاندان پیامبر بود لذا این کشتار چندان در عالم اسلام مورد انکار قرار نگرفت و مردم از آن با سکوت عبور کردند.
قریش خلافت را تمامی به دست گرفته بود و اسلام به اسلام قریشی تغییر شکل داده بود و مهر پایان و نابودی بر اسلام نبوی زده شده بود.
در این میان یک نفر بنام انتقام از خون اهل بیت نبوت و مقابله با همه چیز آن دوران و قدرت و حکومت و اسلام قریش برخاسته بود و آن مختار بود ولو او را هم نابود کردند و بعد هم بدترین دروغ ها را علیه او انتشار دادند که هنوز هم در کتاب ها وجود دارد .
بنابراین کار مختار بسیار بزرگ بود تا آنجا که نمی توان بزرگی آن را به آسانی بیان کرد .
اگر مشکلاتی در شخص مختار وجود داشته طبق آنچه در روایات آمده قابل گذشت بوده است.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای