اما کسانی که ایمان آورده اند و هرچه کرده اند درست بوده، عمل صالح یعنی عمل درست، هرچه کرده اند درست بوده. نگاه کرده اند، نگاه درست بوده. حرف زده اند، حرف درست بوده.
در ادوار امامت ائمه علیهم السلام تا زمان حضرت صادق باید کاملا مواظبت کنند. باید کاملا از شرایط زمانه مواظبت کنند. تقیه را مراعات کنند. تقیه را مراعات کنند. از دوران اولیه امامت باید تقیه را مراعات کنند.
ما برای شما در پیامبر خدا یک اسوه حسنه قرار دادیم. اسوه. اسوه یعنی کسی که از او پیروی می کند. دنبالش می رود. حرف هایش را عمل می کند. به رفتارش نگاه می کند. طبق آن رفتار، رفتار می کند.
یونس یک لب شکستگی داشت. ما آن لب شکستگی اش را درست کردیم. اگرنه او معصوم بود. ولی بزرگ خدا بود. یک لب شکستگی داشت. یک جا از اجازه ما جلو زد. وقتی که بلا را بالای سر مردم شهرش دید، مطمئن شد که بلا دیگر آمد. خب باید بگوید آقا اجازه می فرمایید من بروم یا بمانم؟ این اجازه را نگرفت. بی اجازه بیرون رفت و گرفتار شد.
امروز، امروز. کافران از دین شما ناامید شدند. امروز من دین شمارا کامل کردم. این کامل کردن مربوط به چیست؟ ما نماز را می دانیم.
حالا باز هم عرض می کنیم این عید، عید ما که نیست. عید شماست. یعنی بیشتر از اینکه به ما منصوب باشد، به شما منصوب است. اگر ما شیعه بودیم، خب عید ما هم بود. من جرئت نمی کنم حتی دوستدار هم بگویم.
اولین چیزی که آدمی در بهای انجام نماز درست، باید بدهد این است که گناه نکند! گناه نکند! اگر توانست صد درصد گناه نکند این خواهد توانست که وظائف واجبش را درست انجام بدهد! درست انجام بدهد!
آقا این عید که عید ما نیست. عید شماست. در اصل عید شماست. بنابراین اگر ما درخواست عیدی کنیم جا دارد.
در شب بیست و سوم مهر و امضای نهایی می شود. الان شب بیست و سوم است. مهر و امضای نهایی تمام سرنوشت [سال] ما در این شب باید انجام شود.
قیامت یک روزی است که تو مومنین و مومنات را مشاهده خواهی کرد. مومنین و مومنات را. چون ایمان آن ریشه نور است.
آدم گرفتار گناهش می شود. مگر اینکه جبرانش کند. مگر اینکه جبرانش کند. اگر جبران کنی، خب هیچ مشکلی نداری.
از پیامبر حدیثی نقل می کنند که خیلی ممتاز است. غَضُّوا أَبْصَارَكُمْ. قرآن دستور می دهد مردها يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ [30 نور]. چشم شان را پایین بیندازند. تیز به نامحرم نگاه نکنند. این پلک افتاده باشد.
اولین دعا، اولین خواسته تان عافیت باشد. اولین خواسته. یعنی بزرگان گفته بودند. فرمایش بزرگان بود که عافیت اولین چیزی باشد که شما می خواهید. عافیت هم که می گویید عافیت دین و دنیا را می گوییم. نه عافیت تنهای دنیا و نه عافیت تنهای آخرت. هم عافیت دین و آخرت می خواهیم.