پاسخ به سوال در مورد مسائل تاریخی
سوال:
با سلام محضر استاد بزرگوار. در جلسه شب جمعه فرمودید رسول خدا پس از اطلاع از امامت ابوبکر برای نماز به مسجد امده و او را کنار زده و خود نشسته نماز را اقامه کردند. آنگاه فرمودید به لحاظ شرعی نباید امام جماعت در وضعی پایین تر از مامومین قرار داشته باشد و نماز جماعت اشکال پیدا می کند جز در همین مورد خاصی که رخ داد. آیا احکام شرعی استثنا بر میدارد؟ مگر فعل رسول الله -که در جلوی همه مسلمین انجام داده اند- حجت شرعی برای عمل نیست؟ پس چرا مطابق آن عمل نکنیم؟ و اصلا از کجا این فعل پیامبر استثناء باشد شاید نظر معصومان دیگر که خلاف آن فرموده اند استثناء باشد.

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، عمل پیامبر اکرم حجت است همانطور که کلام ایشان حجت کلام و عمل ایشان همانطور که آیات قرآن حجت هستند حجت می باشند ائمه هم هرچه بگویند و بکنند حجت است چون معصومند و چون امام هستند و از این جهت فرقی میان پیامبر و ائمه نیست اگرچه پیامبر اصل است و آنها فرع ایشان. ما هرچه در نماز یا جماعت انجام می دهیم طبق دستور است تمام ریزه کاری ها چنین است. حضرت امام باقر فرموده اند: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در ایام مریضی خودش با اصحاب نشسته نماز خواند و آن گاه که نماز پایان یافت فرمود: بعداز من هیچکس نشسته امامت نماز جماعت نکند» بنابراین سخن و استثناء از زبان و بیان رسول خدا ست نه کس دیگر (من لایحضر الفقیه 1/258 ، ج1174 و وسائل الشیعه 8/345)
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای